Page 13 - نبض توسعه شماره پنجم
P. 13

‫ازآب هممضایقه کردند کوفیان‬                                  ‫معرفی مرکز تحقیقات‬
    ‫خوشداشتند حرمت مماهن کربلا‬                               ‫مدیریت خدمات بهداشتی درمانی تبریز‬

                                          ‫ریحانه مصطفی نژاد‬
             ‫دانشجوی دکتری مدیریت خدمات بهداشتی درمانی‬

    ‫مرکز تحقیقات مدیریت خدمات بهداشتی درمانی تبریز از سال ‪ ۱۳۷۵‬با هدف اصلی بهبود و توسعه ظرفیت‌ها و توانایی‌های مدیریتی‬
    ‫نظام سلامت در سطح ملی و منطق ‌های فعالیت خود را آغاز کرده است‪ .‬فلسفه وجودی و مأموریت این مرکز‪ ،‬تسهیل پیشرف ‌تهای قابل‬
    ‫توجه در مدیریت سلامت از طریق فعالیت‌های آموزشی‪ ،‬پژوهشی و مشاوره‌ای است‪ .‬این مرکز تعاملات علمی و پژوهشی خود را‬

                                                    ‫ب ‌هطور گسترده با سازما ‌نهای بین‌المللی و کشورهای همسایه توسعه داده است‪.‬‬
                                                                                       ‫	 ‪z‬محورهای فعالیت مرکز‬
                                                                                                             ‫	 ‪y‬آموزشی‬

    ‫مرکز با برگزاری دوره‌ها و کارگا‌ههای آموزشی متنوع‪ ،‬به دنبال ارتقاء مهار ‌تها و دانش مدیران و کارکنان سیستم‌های بهداشتی است‪.‬‬
    ‫این دوره‌ها بر اساس نیازهای واقعی نظام سلامت طراحی شده و به دانشجویان‪ ،‬مدیران و کارکنان فرصت م ‌یدهند تا با جدیدترین‬

                                                      ‫رو ‌شها و دستاوردهای علمی در حوزه مدیریت خدمات بهداشتی آشنا شوند‪.‬‬
                                                                                                             ‫	 ‪y‬پژوهشی‬

    ‫واحد پژوهش مرکز با هدف بسط و نهادینه‌سازی تحقیقات کاربردی‪ ،‬تسهیلات و امکانات لازم را برای اجرای طرح‌های تحقیقاتی‬
    ‫فراهم م ‌یآورد‪ .‬این واحد به مسائلی مانند پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سرطانی‪ ،‬ایمنی محیط کودکان‪ ،‬بهبود کیفیت مراقب ‌تهای‬
    ‫بهداشتی اولیه و مدیریت بیمارستا ‌نها و حاکمیت بالینی م ‌یپردازد‪ .‬تحقیقات این مرکز اغلب در چارچوب اولوی ‌تهای تعیین‌شده از‬
    ‫جمله پوشش همگانی سلامت‪ ،‬تقویت نظام سلامت‪ ،‬مدیریت مراقبت‌های بهداشتی اولیه‪ ،‬ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی و مدیریت‬

                                                                                       ‫بیمار ‌یهای غیرواگیر صورت م ‌یگیرد‪.‬‬
                                                                                              ‫	 ‪y‬خدمات مشاوره مدیریتی‬

    ‫مرکز با ارائه مشاوره‌های علمی و مدیریتی‪ ،‬به ارتقای کیفیت تصمیم‌گیر ‌یها و کارآمدی در سیست ‌مهای بهداشتی کمک م ‌یکند‪ .‬این‬
                                    ‫مشاور‌هها بر پایه نتایج پژوه ‌شهای انجا‌مشده و تجربه‌های عملی تیم‌های متخصص ارائه می‌شود‪.‬‬
                                                                                   ‫	 ‪z‬اولویت های پژوهشی مرکز‬
                                                              ‫	 „پوشش همگانی سلامت (‪)Universal Health Coverage‬‬
                                                               ‫	 „تقویت نظام سلامت (‪)Health System Strengthening‬‬
                                      ‫	 „مدیریت مراقب ‌تهای بهداشتی درمانی اولیه (‪)Primary Health Care Management‬‬

                                  ‫	 „ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی درمانی (‪)Quality Improvement in Health Services‬‬
                                      ‫	 „مدیریت بیماری‌های غیر واگیر (‪)Non-Communicable Disease Management‬‬
                                                                                     ‫	 ‪z‬شاخه‌های تخصصی مرکز‬
                                                                                                        ‫	 ‪y‬شاخه سالمندی‬

    ‫این شاخه ب ‌هویژه به مسائل و نیازهای جمعیت سالمند م ‌یپردازد‪ .‬با توجه به رشد سریع جمعیت سالمند در کشور‪ ،‬این شاخه‬

‫‪13‬‬                                                           ‫دانشگاهعلومپزشکیوخدماتبهدا شتیودرمانیتبریز‬
                                                                 ‫معاونتتوسعهمدیریتومنابع‬
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18