Page 15 - ماهنامه نبض توسعه نسخه سوم
P. 15

‫دانش گاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز‬
                                                                                                                                                                    ‫معاونت توسعه مدیریت و منابع‬

                                                                                ‫درس آموخته های مدیریتی‪:‬‬
                                                                     ‫حکمرانی در نظام سلامت (جلسه دوم)‬

                                   ‫دکتر علی جنتی‬                     ‫اولویت قرار داده و تعهد بسیار بالای‬  ‫برای ایجاد یک زبان مشترک در‬
                                                                     ‫سیاسی و اجتماعی به مقوله سلامت‬       ‫خصوص حکمرانی در خوانندگان‬
‫دکتری تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی‬                              ‫دارد‪ .‬همگان روی این موضوع اجماع‬      ‫محترم در ابتدا به تعریفی کوتاه از‬
                                                                     ‫نظر دارند که اگر چه تأمین‪ ،‬ارتقاء‬
‫استاد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز‬         ‫و حفظ سلامتی مردم از وظایف‬                       ‫حکمرانی می پردازم‪:‬‬
                                                                     ‫اصلی وزارت بهداشت‪ ،‬درمان و‬           ‫در متون علمی و فرهنگ لغات‬
‫می کند‪( .‬ایجاد بسترها و‬                          ‫های سلامت است‪.‬‬      ‫آموزش پزشکی است ولی باید‬             ‫حکمرانی فرایند تدوین قواعد‪،‬‬
‫زیرساخت های سازمانی‪،‬‬               ‫حاکمیت نظام سلامت شامل‬            ‫تأکید کرد دستیابی به این اهداف‬       ‫اجرای قواعد‪ ،‬مداقه و بررسی‪ ،‬نظارت‬
‫علمی‪ ،‬قانونی‪ ،‬فیزیکی و ‪)...‬‬        ‫ابعاد ساختار سازمانی‪ ،‬ارتباطات و‬  ‫بدون مشارکت سایر بخش های‬             ‫و ارزیابی و کاربست بازخوردها با‬
‫	‪2 .‬قواعد بازی را به طور مناسب‬                                       ‫جامعه نظیر آموزش و پرورش‪،‬‬            ‫اعمال قدرت مشروع و قانونی به‬
‫تدوین و طراحی می کند‪.‬‬               ‫همکاری بین بخشی‪ ،‬قانونگذاری‪،‬‬     ‫آموزش عالی‪ ،‬سازمان های امنیتی‪،‬‬       ‫منظور دستیابی به اهداف برای همه‬
‫(طراحی و ترسیم فرایندها‪،‬‬           ‫سیاستگذاری و برنامه ریزی‪،‬‬         ‫کشاورزی‪ ،‬محیط زیست و ‪...‬‬             ‫کنشگران و ذینفعان در چارچوب‬
‫راهنماهای بالینی‪ ،‬خط مشی‬           ‫تولیت و نظارت و ارزشیابی است‪.‬‬     ‫امکان پذیر نیست چراکه بسیاری‬         ‫هنجارها و ارزش ها در محیط‬
                                   ‫حکمرانی خوب نظام سلامت‬            ‫از تعیین کننده های اجتماعی و‬         ‫یک سازمان یا یک کشور هست‪.‬‬
  ‫ها‪ ،‬شیوه ها‪ ،‬روش ها و ‪)...‬‬       ‫موجب عملکرد بهتر نظام سلامت و‬     ‫اقتصادی سلامت در خارج از نظام‬        ‫حکمرانی در نظام سلامت شامل‬
‫	‪3 .‬برای انجام بهینه امورات‪ ،‬بستر‬  ‫در نهایت دستیابی به نتایج سلامتی‬                                       ‫تدوین و تنظیم قوانین و مقررات‪،‬‬
‫لازم را برای جذب‪ ،‬انتخاب‬           ‫بهتر برای مردم و جامعه می شود‬                   ‫سلامت قرار دارند‪.‬‬      ‫شناسایی و تعیین اولویت های نظام‬
‫و توانمندسازی کارکنان و‬            ‫با این حال اکثر سیاستگذاران نظام‬  ‫حکمرانی در نظام سلامت نیازمند‬        ‫سلامت‪ ،‬برنامه ریزی‪ ،‬سیاستگذاری‬
‫مدیران شایسته آماده می کند‪.‬‬        ‫سلامت بر این باورند که الگوی‬      ‫طراحی شبکه ای چند سطحی‪ ،‬چند‬          ‫و تدوین خط مشی ها‪ ،‬ایجاد‬
‫	‪4 .‬نظام پایش‪ ،‬ارزشیابی‪ ،‬بازخورد‬   ‫فعلی حاکمیت نظام سلامت ایران‬      ‫ذینفعی برای بسیج و ساماندهی‬          ‫ائتلاف‪ ،‬هماهنگی و همنوایی در‬
‫و اصلاح مناسب برای سازمان‬          ‫در تحقق اهداف نظام سلامت با‬       ‫ظرفیت کل دولت (همه سازمان های‬        ‫ارایه خدمات سلامت و تدوین نظام‬
                                   ‫چالش هایی مواجه هست‪ .‬تقویت‬        ‫حاکمیتی) و کل جامعه (مردم‪،‬‬           ‫پایش‪ ،‬نظارت و ارزشیابی بهینه و‬
       ‫خود تدوین می کند‪.‬‬           ‫ابعاد حاکمیت نظام سلامت زمینه‬     ‫بخش خصوصی‪ ،‬ظرفیت خیرین‬
                                   ‫را برای دستیابی به اهداف پایدار‬   ‫و سازمان های مردم نهاد و ‪)...‬‬            ‫مستمر خدمات سلامت است‪.‬‬
                                   ‫نظام سلامت فراهم می کند که‬        ‫برای حفظ و ارتقای سلامت‬              ‫حکمرانی خوب در نظام سلامت‬
                                   ‫پیامد آن ارتقای سلامت مردم و‬      ‫جامعه است‪ .‬قرار گرفتن دو اصل‬         ‫موضوعی پیچیده و چند بعدی‬
                                                                     ‫مشارکت جامعه و همکاری های‬            ‫است که در دهه های اخیر مورد‬
                                                 ‫جامعه خواهد بود‪.‬‬    ‫بین بخشی و برون بخشی در اصول‬         ‫توجه سیاستگزاران‪ ،‬برنامه ریزان‪،‬‬
                                   ‫از یک حکمران خوب انتظار می رود‬    ‫‪ 4‬گانه مراقبت های اولیه بهداشتی‬      ‫تصمیم گیران‪ ،‬مدیران مراکز علمی‬
                                   ‫بستر لازم را برای تحقق ‪ 4‬وظیفه‬    ‫(‪ )PHC‬به دلیل نقش بسیار تثأیر‬        ‫و سازمان های بین المللی قرار‬
                                   ‫اصلی در سازمان خود فراهم نماید‪:‬‬   ‫گذار این اصول در موفقیت برنامه‬       ‫گرفته است‪ .‬نوعی از حکمرانی که‬
                                                                                                          ‫حفظ و ارتقای سلامت انسان را در‬
                                   ‫	‪1 .‬زمین بازی را به درستی طراحی‬

                                                                                                          ‫صفحه ‪15‬‬
   10   11   12   13   14   15   16   17   18