Page 13 - ماهنامه نبض توسعه نسخه سوم
P. 13

‫	 ‪y‬یک ممیز مالیاتی بلافاصله پس از بازنشستگی به عنوان مشاور‬             ‫دانش گاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز‬
                    ‫مالیاتی یک شرکت خصوصی منصوب شود؛‬                         ‫معاونت توسعه مدیریت و منابع‬

‫	 ‪y‬وارد کنند‌هی یک کالا همزمان عضو انجمن تولیدکنندگان داخلی‬                                          ‫صفحه ‪13‬‬
                                           ‫آن کالا نیز باشد‪.‬‬

‫فارغ از تفاو ‌تهای ظاهری‪ ،‬به لحاظ ماهوی‪ ،‬موقعیت‌های فوق دارای یک‬
‫وجه اشتراک ضمنی هستند‪ .‬منطق حاکم بر تمام موقعیت‌ها به‌گون ‌های‬
‫است که احتمال اتخاذ یک تصمیم یا اقدام ناب ‌هجا وجود دارد‪ .‬بنابراین‬
‫عقل سلیم حکم م ‌یکند مادامی که منطق مشکل‌آفرین این موقعیت‌ها‬
‫شناسایی و مدیریت نشده است‪ ،‬به خروجی این موقعیت‌ها با شک و‬
‫تردید نگریست؛ چرا که همواره احتمال ظهور یک خروجی نامطلوب‬
‫(غیرقانونی‪ ،‬غیراخلاقی و غیرعرفی) وجود دارد‪ .‬برای مثال‪ ،‬مسئولین‬
‫اجرایی دستگاه دولتی ممکن است از جایگاه و موقعیت رسمی خود برای‬
‫خرید املاک دولتی استفاده کنند؛ یا وزیر ممکن است از جایگاه رسمی‬
‫و قانونی خود برای انتفاع شرکت خانوادگی بهره ببرد‪ .‬در حوزه حکمرانی‪،‬‬
‫چنین موقعیت‌هایی «تعارض منافع» (‪ )Conflict of Interest‬نامیده‬

                                                        ‫می‌شوند‪.‬‬

                               ‫	 ‪z‬تعریف تعارض منافع‬

‫در یک تعریف کلی‪ ،‬منظور از تعارض منافع‪ ،‬قرارگیری در موقعیت‬
‫انتخاب بین دو نفع است‪ :‬نفع ب ‌هجا (یا نفع اولیه) ( (�‪Proper or Prima‬‬
‫‪ )ry Interest‬و نفع نابه‌جا (یا ثانویه) (‪Improper or Secondary‬‬
‫‪ .)Interest‬منظور از نفع به‌جا نفعی است که از منظر قانونی‪ ،‬اخلاقی یا‬
‫عرفی از فرد‪ ،‬گروه یا سازمان انتظار م ‌یرود در یک موقعیت خاص‪ ،‬به‬
‫دنبال تحقق آن نفع باشد‪ .‬بدیهی است هر نفعی به جز نفع ب ‌هجا در زمره‌ی‬
‫منافع ناب ‌هجا (یا ثانویه) قرار می‌گیرد‪ .‬برای مثال از رئیس بانک مرکزی‬
‫انتظار م ‌یرود به دنبال تحقق نفع عمومی جامعه از طریق سیاس ‌تگذاری و‬
‫نظارت بر حوزه بانکی کشور باشد (نفع اولیه یا ب ‌هجا)‪ .‬در صورتی که در‬
‫موقعیت‌های تصمی ‌مگیری و اقدام‪ ،‬امکان مداخله‌ی منافع دیگری (از جمله‬
‫منافع مادی شخصی‪ ،‬سازمانی‪ ،‬حزبی‪ ،‬قومی و غیره) فراهم شود‪ ،‬رئیس‬

             ‫بانک مرکزی در موقعیت تعارض منافع قرار گرفته است‪.‬‬
‫از منظر بروز فساد باید گفت موقعیت‌های تعارض منافع‪ ،‬یک مرحله‬
‫پیش از وقوع فساد یا به تعبیری موقعیت‌های در آستانه‌ وقوع به شمار‬
‫م ‌یروند و با انجام اقدامات مناسب‪ ،‬معمول ًا پیش از آن‌که هرگونه عمل‬
‫نادرستی به وقوع فساد بپیوندد‪ ،‬به‌صورت داوطلبانه‪ ،‬به سرعت کشف و‬
‫به سهولت رفع می‌شوند‪ .‬البته باید افزود‪ ،‬بروز برخی موقعیت‌های تعارض‬
‫منافع‪ ،‬اجتنا ‌بناپذیر است؛ آن‌چه مهم است‪ ،‬ممانعت از تبدی ‌لشدن این‬

              ‫موقعیت‌ها به خروج ‌یهای نامطلوب از جمله فساد است‪.‬‬

                   ‫	 ‪z‬تفاوت تعارض منافع با تضاد منافع‬

‫در زبان فارسی واژه انگلیسی «‪ »conflict‬به «تضاد» یا «تعارض»‬
‫برگردانده شده است‪ .‬این دو واژه اغلب ب ‌هصورت مترادف به کار برده‬
‫می‌شوند اما به نظر می رسد ترجمه تعارض منافع‪ ،‬دقیق تر از تضاد منافع‬
‫باشد‪ .‬تضاد منافع یا منافع متضاد‪ ،‬ناظر بر موقعیتی است که در آن منافع‬
‫دو موجودیت (دو فرد‪ ،‬یک فرد یا یک سازمان‪ ،‬دو سازمان و غیره) در‬
‫جهت مخالف یکدیگر قرار دارند به‌گونه‌ای که این تضاد از ماهیت منافع‬
‫هر یک از طرفین ناشی می‌شود‪َ .‬کرسون در تشریح تفاوت بین تضاد و‬
‫تعارض از مثال منافع کارمندان و کارفرماها استفاده کرده است‪ .‬از نظر او‬
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18