Page 3 - نبض توسعه شماره چهارم
P. 3
سخن سردبیر
دانش گاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تبریز درس آموختههای مدیریتی( :جلسه سوم)
معاونت توسعه مدیریت و منابع
دکتر علی جنتی
دکتری مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
استاد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
تصمیمگیری فرآیندی سخت اما بسیار تأثیرگذار :چه باید کرد؟
همه ما در زندگی فردی و سازمانی مجبور به تصمی مگیری هستیم ،از تصمیمات بسیار ساده مثل انتخاب وعده غذایی تا تصمیمات مهم و
پیچیده شخصی و سازمانی.
تصمیمگیری یعنی انتخاب بهترین گزینه از بین گزینههای مختلف برای دستیابی به هدف تعیین شده .یک فرآیند ذهنی و عقلانی است که
همه انسا نها ناگزیرند روزانه بارها آن را تجربهکنند.
در سازما نها با توجه به ماهیت سازمان ،فرآیند تصمیم گیری موضوعی بسیار پیچیده بوده و نیازمند تمرین ،ممارست و کسب مهار تهای
لازم است .با وجود اینکه فرآیند تصمیمگیری و انتخابهای از بین مسائل مختلفی از قبیل ارزشها ،اولوی تها و هد فهای آنها بستگی دارد
ولی نیازمند ارتقا مداوم شناخت و آگاهی و نگاه نظاممند در خصوص مسائل سازمان است .داشتن توانایی تجزیه و تحلیل منطقی اطلاعات،
تفکر استراتژیک و خلاقانه ،پیشبینی نتایج مختلف و تعیین اهداف مهم برای یک تصمیمگیری موفق ،حیاتی است.
با وجود تأثیرگذاری و اهمیت تصمیمها بر سازمان ،گاهی اوقات تصمی مگیری برای مدیران به یک کار روزمره و عادی تبدیل شده است و
حتی گاهی اوقات مدیر بدون برنامه ریزی قبلی و بدون اینکه بفهمد چه کاری انجام می دهد تصمیم می گیرد .ولی لازم است برای اطمینان
از تصمیمات کارآمد و اثربخش مدام از خودشان بپرسند که این تصمیم:
.1در مقایسه با سایر انتخا بها چه تأثیرات مثبت و منفی در سازمان دارد؟
.2آیا در اتخاذ این تصمیم از مشورت همه ذینفعان (مدیران و کارکنان) استفاده شده است؟
.3آیا تصمیم با آگاهی از همه شواهد و اطلاعات لازم اتخاذ شده است؟
پاسخ به سوالات فوق مدیران را در خصوص کمیت و کیفیت تصمیمات اتخاذ شده مطمئن می کند .تصمیمات زمانی اثربخش خواهد بود
که همه ظرفی تهای در دسترس و موجود سازمان برای اتخاذ انتخابهای درست و آگاهانه بکارگرفته شود و موضوع مهم تر اینکه از اتخاذ
تصمیمات سلیقه ای -احساسی و ذهنی اجتناب شود.
به منظور تحقق این مهم لازم است مدیران:
.1مسیر ارتقا شغلی را به خوبی طی کنند.
.2فرآیند جانشی نپروری در سازمان ب هدرستی اتفاق بیافتد ،اختیارات از طرف مدیر تفویض شود و نظارت مستمر صورت گیرد.
.3دورههای توانمندسازی مدیریت برای مدیران تدوین و اجرا شود.
.4بطور مستمر پ سخوراند مناسب از تصمیمات اخذ شده توسط مدیران داده شود و فرهنگ و سیستم پاسخگویی در برابرتصمیمات
در سازمان نهادینه شود.
2