Page 3 - نبض توسعه شماره چهارم
P. 3

‫سخن سردبیر‬

‫دانش گاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تبریز‬                                        ‫درس آموخته‌های مدیریتی‪( :‬جلسه سوم)‬
    ‫معاونت توسعه مدیریت و منابع‬
                                                                           ‫دکتر علی جنتی‬
                                                    ‫دکتری مدیریت خدمات بهداشتی درمانی‬

                                                      ‫استاد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی‬

                                                                                          ‫تصمیم‌گیری فرآیندی سخت اما بسیار تأثیرگذار‪ :‬چه باید کرد؟‬

                                                    ‫همه ما در زندگی فردی و سازمانی مجبور به تصمی ‌مگیری هستیم‪ ،‬از تصمیمات بسیار ساده مثل انتخاب وعده غذایی تا تصمیمات مهم و‬
                                                                                                                                                       ‫پیچیده شخصی و سازمانی‪.‬‬

                                                    ‫تصمیم‌گیری یعنی انتخاب بهترین گزینه از بین گزینه‌های مختلف برای دستیابی به هدف تعیین شده‪ .‬یک فرآیند ذهنی و عقلانی است که‬
                                                                                                                               ‫همه انسا ‌نها ناگزیرند روزانه بارها آن را تجربه‌کنند‪.‬‬

                                                    ‫در سازما ‌نها با توجه به ماهیت سازمان‪ ،‬فرآیند تصمیم گیری موضوعی بسیار پیچیده بوده و نیازمند تمرین‪ ،‬ممارست و کسب مهار ‌تهای‬
                                                    ‫لازم است‪ .‬با وجود اینکه فرآیند تصمیم‌گیری و انتخاب‌های از بین مسائل مختلفی از قبیل ارزش‌ها‪ ،‬اولوی ‌تها و هد ‌فهای آنها بستگی دارد‬
                                                    ‫ولی نیازمند ارتقا مداوم شناخت و آگاهی و نگاه نظا‌ممند در خصوص مسائل سازمان است‪ .‬داشتن توانایی تجزیه و تحلیل منطقی اطلاعات‪،‬‬

                                                                        ‫تفکر استراتژیک و خلاقانه‪ ،‬پیش‌بینی نتایج مختلف و تعیین اهداف مهم برای یک تصمیم‌گیری موفق‪ ،‬حیاتی است‪.‬‬
                                                    ‫با وجود تأثیر‌گذاری و اهمیت تصمیم‌ها بر سازمان‪ ،‬گاهی اوقات تصمی ‌مگیری برای مدیران به یک کار روزمره و عادی تبدیل شده است و‬
                                                    ‫حتی گاهی اوقات مدیر بدون برنامه ریزی قبلی و بدون اینکه بفهمد چه کاری انجام می دهد تصمیم می گیرد‪ .‬ولی لازم است برای اطمینان‬

                                                                                                               ‫از تصمیمات کارآمد و اثربخش مدام از خودشان بپرسند که این تصمیم‪:‬‬

                                                                   ‫‪ .1‬در مقایسه با سایر انتخا ‌بها چه تأثیرات مثبت و منفی در سازمان دارد؟‬                                ‫	‬
                                                    ‫‪ .2‬آیا در اتخاذ این تصمیم از مشورت همه ذینفعان (مدیران و کارکنان) استفاده شده است؟‬                                   ‫	‬
                                                                                                                                                                         ‫	‬
                                                                      ‫‪ .3‬آیا تصمیم با آگاهی از همه شواهد و اطلاعات لازم اتخاذ شده است؟‬

                                                    ‫پاسخ به سوالات فوق مدیران را در خصوص کمیت و کیفیت تصمیمات اتخاذ شده مطمئن می کند‪ .‬تصمیمات زمانی اثربخش خواهد بود‬
                                                    ‫که همه ظرفی ‌تهای در دسترس و موجود سازمان برای اتخاذ انتخاب‌های درست و آگاهانه بکارگرفته شود و موضوع مهم تر اینکه از اتخاذ‬

                                                                                                                                 ‫تصمیمات سلیقه ای‪ -‬احساسی و ذهنی اجتناب شود‪.‬‬

                                                                                          ‫به منظور تحقق این مهم لازم است مدیران‪:‬‬

                                                                                                                                 ‫‪ .1‬مسیر ارتقا شغلی را به خوبی طی کنند‪.‬‬  ‫	‬
                                                    ‫‪ .2‬فرآیند جانشی ‌نپروری در سازمان ب ‌هدرستی اتفاق بیافتد‪ ،‬اختیارات از طرف مدیر تفویض شود و نظارت مستمر صورت گیرد‪.‬‬    ‫	‬
                                                                                                                                                                         ‫	‬
                                                                                                          ‫‪ .3‬دوره‌های توانمندسازی مدیریت برای مدیران تدوین و اجرا شود‪.‬‬   ‫	‬
                                                    ‫‪ .4‬بطور مستمر پ ‌سخوراند مناسب از تصمیمات اخذ شده توسط مدیران داده شود و فرهنگ و سیستم پاسخگویی در برابرتصمیمات‬

                                                                                                                                               ‫در سازمان نهادینه شود‪.‬‬

                                                                                                                                                                                       ‫‪2‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8