Page 3 - نبض توسعه شماره پنجم
P. 3

‫بی نخفصورخاستهتاعرشا عظماست‬  ‫بازا ینچهرستخیز عظیماست کزز مین‬  ‫درس آموخته‌های مدیریتی‪( :‬جلسه چهارم)‬
                                                                             ‫تله های ذهنی و سو گیری های شناختی‬
                                       ‫دکتر علی جنتی‬                                                 ‫در تصمیم گیری‬

‫دکتری مدیریت خدمات بهداشتی درمانی‬

‫استاد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی‬

‫چارچو ‌بهای ذهنی فردی و گروهی‪ ،‬سوگیری‌های شناختی منجر به بروز خطا در تصمیم‌گیری می‌شوند و ریشه اغلب تصمیمات‬
                   ‫غیراصولی به نحوه شکل‌گیری این تصمیمات مرتبط دانست‪ .‬عوامل مختلفی بر اثربخشی تصمی ‌مگیری تأثیر دارند‪:‬‬

                                                                         ‫	‪1 .‬در موارد بسیار زیادی مسئله به روشنی تعریف نم ‌یشود‪.‬‬
                                                                                      ‫	‪2 .‬راه حل‌های جایگزین مشخص نم ‌یشوند‪.‬‬

                                                              ‫	‪3 .‬اطلاعات لازم برای تصمی ‌مگیری به طور صحیح جم ‌عآوری نم ‌یشود‪.‬‬
                                                                       ‫	‪4 .‬مزایا و معایب تصمیم ب ‌هطور صحیح جم ‌عآوری نم ‌یشوند‪.‬‬

‫رویه معیوب را دارند و جرأت حذف آن را به دلیل حاشیه‌هایی‬              ‫خیلی وقت‌ها مشکلات اصلی سازمان‌ها در فرآیند تصمیم‌گیری‬
‫که می‌تواند ایجاد کند ندارند‪ .‬این تله ذهنی باعث هزینه‌های غیر‬        ‫نیست بلکه در ذهنی است که تصمیم را م ‌یگیرد‪ .‬تله‌های ذهنی و‬
‫ضروری دیگری بر سیستم م ‌یشود‪.‬در واقع این مدیران جرأت‬                 ‫سوگیری‌های روانشناختی مدیران می‌توانند اکثر تصمیمات مدیریتی‬
‫تصمیم در مورد اینکه جلو ضرر را از هر جایی که بگیرید سود‬
                                                                       ‫را تحت تأثیر خود قرار داده و موجب خطا در تصمیم‌گیری شوند‪.‬‬
                                           ‫است را ندارند‪.‬‬            ‫سوال این است که مدیران چگونه م ‌یتوانند مانع از تأثیرگذاری این‬
‫	‪4 .‬تله تأیید‪ :‬سوگیری در تأیید نظرات مدیران یکی دیگر از دا‌مهای‬      ‫تله‌های ذهنی در تصمیم‌گیری خود شوند؟ بهترین راه برای جلوگیری‬
‫تصمیم‌گیری است مدیرانی که در این تله تصمی ‌مگیری می‌افتند‬            ‫از تأثیر تل ‌ههای ذهنی در تصمیم‌گیری این است که به شناسایی آ ‌نها‬
‫فقط به دنبال اطلاعاتی م ‌یروند که انتخاب آن‌ها را هرچند غلط‬          ‫بپردازیم‪ .‬در ادامه به طور اختصار به انواع تل ‌ههای ذهنی و سوگیر ‌یهای‬
‫مورد تأیید قرار دهد‪ .‬آ ‌نها از هرگونه اطلاعاتی که ناقض‬
‫انتخا ‌بشان باشد اجتناب م ‌یکنند‪.‬کلیشه ذهنی ایجاد شده باعث‬                            ‫شناختی در تصمیم‌گیری مدیران اشاره خواهد شد‪:‬‬
‫م ‌یشود که بخشی از اطلاعاتی را که نظرات آن‌ها را تأیید نکند‬          ‫	‪1 .‬تله توهم دانایی (اعتماد به نفس بیش از اندازه)‪ :‬این مدیران‬
                                                                     ‫بیش از اندازه به توانایی و آگاهی خودشان م ‌یبالند و آدم‌های‬
                                              ‫حذف کنند‪.‬‬              ‫مغرور و با اعتماد به نفس زاید و افراطی هستند‪ .‬این ویژگی‬
‫	‪5 .‬تله لنگر‪ :‬زمانی که مدیران وزن بیش از اندازه‌ای به اولین اطلاعات‬  ‫باعث م ‌یشود که آنان به صحت داده‌ها و اطلاعات موجود و‬
‫دریافتی م ‌یدهند و این اطلاعات را مه ‌متر از اطلاعاتی که بعدها‬       ‫دقت پی ‌شبینی‌های خود باور داشته و مفروضات ذهنی خود را با‬
‫با آن مواجه م ‌یشوند قلمداد م ‌یکنند در این دام تصمیم‌گیری‬           ‫واقعی ‌تهای موجود اشتباه‌بگیرند و بیش از اندازه بر اجرای آنها‬
‫م ‌یافتند‪ .‬این سوگیری شناختی شاید به دلیل نداشتن زمان کافی‬           ‫پافشاری و اصرار‌کنند و با توجه به موقعیتی که این افراد در‬
                                                                     ‫به کرسی نشاندن خواست ‌ههایشان در سازمان دارند این امر منجر‬
  ‫و یا تعصب بیش از اندازه به برخی از اطلاعات اتفاق می‌افتد‪.‬‬          ‫به اتخاذ تصمیم‌های بد‪ ،‬غیر سازنده و غیر مفید برای سازمان‬
‫	‪6 .‬تله احتیاط‪ :‬این مسأله زمانی اتفاق م ‌یافتد که مدیران بیش از‬
‫اندازه زمان خود را به ارزیابی همه جانبه موضوع اختصاص دهند‬                                                              ‫می‌شود‪.‬‬
‫و تمایل دارند همه ابعاد موضوع برایشان شفاف شود‪ .‬وسواس‬                ‫	‪2 .‬تله حفظ وضعیت موجود‪ :‬در این مدیران ویژگی و خصیصه‬
‫بودن به جم ‌عآوری همه اطلاعات مهم و نگرانی از ناکافی بودن‬            ‫محافظه کاری غالب است‪ ،‬این مدیران فقط به دنبال حفظ وضع‬
‫اطلاعات جم ‌عآوری شده برای تصمی ‌مگیری منجر به افتادن‬                ‫موجود در سازمان هستند حتی اگر گزینه‌های بهتر دیگری‬
                                                                     ‫توسط همکاران پیشنهاد شود‪ .‬این مدیران تعصب زیادی به حفظ‬
                  ‫مدیران به این نوع تله تصمیم‌گیری می‌شود‪.‬‬           ‫رویه‌های موجود سازمانی دارند برای همین در برابر تغییر وضع‬
‫با شناخت انواع تل ‌ههای ذهنی در تصمی ‌مگیری سوالی که مدیران با آن‬    ‫موجود مقاومت می‌کنند‪ .‬آن‌ها اهل ریسک کردن نیستند و‬
‫مواجه هستند این است که برای اجتناب از افتادن در دا‌مهای ذهنی‬         ‫آنقدر به وضع موجود عادت کرد‌هاند که سعی در حفظ آن (حتی‬
‫چه باید کرد؟ اگر قبول کنیم که این تله‌های ذهنی بخشی از مکانیزم‬       ‫با شرایط نامطلوب) را دارند‪ .‬در چنین سازمانی امکان هیچ‌گونه‬
‫طبیعی مغز هستند شاید بهترین جواب م ‌یتواند این باشد که برای‬
‫اجتناب از خطر افتادن در این دام‪ ،‬کسب آگاهی نسبت به وجود آن‬                        ‫خلاقیت و نوآوری و تغییر وجود نخواهد داشت‪.‬‬
                                                                     ‫	‪3 .‬تله هزینه از دست رفته‪ :‬این شرایط در زما ‌نهایی که برنامه یا‬
                                                ‫ضرورت دارد‪.‬‬          ‫پروژه ای از قبل شروع شده است و با وجود اینکه شواهد موجود‬
‫مدیران باید آگاه باشند که هر لحظه ممکن است به یکی از خطاهای‬          ‫و بررسی‌های کارشناسی‪ ،‬ادامه این روند را به صلاح سازمان‬
‫ذهنی تصمی ‌مگیری دچار شوند‪ .‬به عبارت دیگر با آگاهی نسبت به این‬       ‫نم ‌یدانند‪ ،‬بوجود م ‌یآید‪ .‬ولی متأسفانه در اثر این خطا مدیران‬
‫تله‌های ذهنی در هنگام تصمیم‌گیری به خود هشدار دهند و از افتادن‬       ‫به خاطر زمان و بهایی که در گذشته صرف کار‪ ،‬طرح و‬
                                                                     ‫برنامه مذکور شده است تمایل به ادامه یک اشتباه و‬
                        ‫در سوگیر ‌یهای شناختی پیشگیری کنند‪.‬‬
‫البته تل ‌ههای ذهنی و سوگیری‌های شناختی گستره وسیعی را پوشش‬

    ‫م ‌یدهند که در این نوشتار فقط به برخی از موارد مهم اشاره شد‪.‬‬

‫‪3‬‬
                                                                                                                                                                                                                                         ‫دانشگاهعلومپزشکیوخدماتبهدا شتیودرمانیتبریز‬
                                                                                                                                                                                                                                              ‫معاونتتوسعهمدیریتومنابع‬
   1   2   3   4   5   6   7   8