Page 3 - ماهنامه نبض توسعه نسخه سوم
P. 3
دانش گاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز
معاونت توسعه مدیریت و منابع
معرفیقطبعلمیآموزشیمدیریتسلامتایران
)Iranian Center of Excellence in Health Management (ICEHM
zتاریخچه
عسل دلجوان اکبری ﺖﻣﻼﺳ ،آﻮﻣزش و ﭘﮋوﺶﻫ از ارﺎﻛن اﻠﺻﻲ ﻪﻌﺳﻮﺗ ﻮﺸﻛرﺎﻫ ﻣﻲﺑﺎﺷﻨﺪ .ﻪﻴﻠﻛ
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی ﺪﻤﺘﺳﺎﻴﺳاران و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﺰﻳان ﺎﻈﻧم ﺖﻣﻼﺳ ﺮﺑاي ارﺎﻘﺗي ﺖﻴﻔﻴﻛ زﮔﺪﻧﻲ ﻮﺟاﻊﻣ
و اﺎﺠﻳد ﻪﻌﺳﻮﺗ ﺪﻳﺎﭘار در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎي ﻪﻌﺳﻮﺗ اﺎﺼﺘﻗدي و اﻋﺎﻤﺘﺟﻲ ﻮﺸﻛر ﻮﺧد
ﺪﻳﺎﺑ ﺎﮕﻧه وﻳﮋهاي ﻪﺑ اﻦﻳ ﻪﺳ ﺶﺨﺑ داﻪﺘﺷ ﺪﻨﺷﺎﺑ .از اﻦﻳ رو دوﻟﺖﻫﺎ ﺮﺑاي
ﻪﻌﺳﻮﺗ ﻮﺸﻛر ﻮﺧد ﻮﻤﻫاره ﻪﺑ دﺎﺒﻧل ﺎﺑزﺮﮕﻧي و ﺎﺑزآﻨﻳﺮﻓﻲ ﺎﻈﻧمﺎﻫي ﺖﻣﻼﺳ،
آﻮﻣزش و ﭘﮋوﺶﻫ ﺪﻨﺘﺴﻫ.
رسالت ﭘﻴﺸﺮﻓﺖﻫﺎي ﻪﺻﺮﻋ ﺖﻣﻼﺳ ،توجه مدیران نظام سلامت را
به اﺎﺠﻳد رﺷﺘﻪﻫﺎي ﺼﺼﺨﺗﻲ و ﻮﻓق ﺼﺼﺨﺗﻲ ﺪﻳﺪﺟ
ﻮﺼﺨﺑص رﺷﺘﻪﻫﺎي ﻦﻴﺑ رﺷﺘﻪاي و ﻪﺟﻮﺗ وﻳﮋه ﻪﺑ اﺎﺠﻧم
ﭘﻴﺪﻧﻮ دادن ﺮﻋﺻﻪﻫﺎي آﻮﻣزش-ﭘﮋوﻫﺶ و ﺖﻳﺮﻳﺪﻣ ﭘﮋوﺎﻫﺶﻫي ﺎﻛرﺮﺑدي در ﺎﻈﻧم ﺖﻣﻼﺳ ﻧﺎﻬﺟﻲ
ﺳﻼﺖﻣ ﺑﻪ ﻨﻣﻈﻮر ﻓﺮاﻫﻢ آوردن زﻣﻴﻨﻪﻫﺎي ﺮﻬﺑهﮔﻴﺮي از ﻇﺮﻓﻴﺖﻫﺎي واداشته است .لیکن ،ﺎﺑ وﻮﺟد ﭘﻴﺸﺮﻓﺖﻫﺎي
ﻓﺮاوان ﻮﻣﺟﻮد در اﻳﻦ ﺮﻋﺻﻪ ﺎﺑ ﺎﻬﻧدﻨﻳﻪ ﺮﻛدن ﺖﻳﺮﻳﺪﻣ ﻋﻠﻤﻲ در ﻧﻈﺎم ﺳﻼﺖﻣ ﺮﻴﮕﻤﺸﭼ در ﻪﺻﺮﻋ آﻮﻣزش و ﭘﮋوﺶﻫ
و ﺎﻨﻓوري ﺖﻣﻼﺳ ﺘﻣﺄﻪﻧﺎﻔﺳ ﺎﻈﻧم
ﺖﻣﻼﺳ ﺎﺑ ﭼﺎﻟﺶﻫﺎ و ﻼﻜﺸﻣت
ﺪﺟي در اداره ﺎﻛرآﺪﻣ و اﺛﺶﺨﺑﺮ ﺎﺳزﺎﻣنﻫﺎي ﺪﻬﺑاﺘﺷﻲ درﻧﺎﻣﻲ روﺮﺑو شده اﺖﺳ .ﻪﺑ دﻞﻴﻟ ﻦﻴﻤﻫ ﻼﻜﺸﻣت و ﺎﺴﻣﺋﻞ اﺖﺳ ﻪﻛ ﻪﺟﻮﺗ ﻣﻮﻤﻋﻲ ﻪﺑ ﻞﻣﺎﻋ ﻦﻴﻴﻌﺗ
ﺪﻨﻨﻛه «ﺖﻳﺮﻳﺪﻣ» در ﺎﻈﻧم ﺖﻣﻼﺳ جلب شده اﺖﺳ .ﺬﮕﺘﺳﺎﻴﺳاران ﺎﻈﻧم ﺖﻣﻼﺳ ﻪﺑ اﻦﻳ ﻪﺘﻜﻧ رﺪﻴﺳهاﺪﻧ ﻪﻛ ﻮﺒﻬﺑد ﺖﻣﻼﺳ اﺮﻓاد در ﻮﺟاﻊﻣ ،ﺸﻟﺎﭼﻲ اﺖﺳ
ﻪﻛ ﺶﻴﭘ از اﻦﻳ ﻪﻛ ﻪﺑ ﺰﻴﻣان ﺮﻬﺑهﺑﺮداري از ﺎﻨﻓوريﻫﺎي ﻴﭘﭽﺪﻴه واﻪﺘﺴﺑ ﺪﺷﺎﺑ ،ﺘﻣﺄﺛﺮ از ﮕﻧﻮﮕﭼﻲ ﺖﻳﺮﻳﺪﻣ ﺎﻈﻧم ﺖﻣﻼﺳ اﺖﺳ و ﻫﺪﻧﺎﻣﺎﺳﻲ اﻦﻳ ﺎﻈﻧم ،ﺎﻴﻧز
ﻪﺑ داﺶﻧ روز ﺖﻳﺮﻳﺪﻣ دارد .لذا ،گروه آموزشی مدیریت و سیاستگذاری سلامت در مورخ 1392/02/21با ابلاغیه وزارت بهداشت و درمان به عنوان اولین
قطب علمی آموزشی مدیریت سلامت ایران درآمد.
قط بهای علمی آموزشی یکی از مهمترین مراکز آموزشی و پژوهشی م یباشند که با برتري نسبي در كي زمينهي علمي -تخصصي در سطح کشور،
منطقهای و بي نالمللي و با تمركز بخشيدن فعالي تهاي خود در آن زمينهي خاص در تلاش جهت افزایش کیفیت تولید و انتشار دانش و پاسخگويي
به نيازهاي اساسي جامعه م یباشند .قطبهای علمی با به چشمانداز
کارگیری و درآمیختن چهار عنصر اصلی و اساسی
خود یعنی نوآوری ،رقابت ،کیفیت و دانش فنی تبدیلبهيكيازقط بهايعيملوآموزشي
م یتوانند نهادی موثر در راستای ارتقا و تقویت شاخص و مطرح در حوزه سلامت كشور با دستيابي به
بنیان آموزشی و پژوهشی کشور باشند. يكفيتبرترومرجعيتعيمل
در این راستا قطب علمی آموزشی
مدیریت سلامت ایران مستقر در
دانشگاه علوم پزشکی تبریز به
عنوان یکی از مهمترین قطبهای علمی آموزشی در سطح کشور م یباشد که در انجام مطالعات حیطه مدیریت سلامت -به عنوان عامل کلیدی در
رشد و توسعه سازمانها -نقش بسیار مهمی بر عهده دارد .این قطب از سال 1392فعالیت خود را به صورت هدفمند شروع کرده و در جهت دستیابی
بهتر به اهداف خویش چهار کمیته تخصصی تشکیل داده است .قطب علمی و آموزشی مدیریت سلامت ایران ،متشکل از متخصصين علوم مديريت
سلامت با ارائه راهکارها و ايدههايي نو براي حل مشکلات و چالشهاي نظام سلامت ايران پا به عرصه وجود گذاشته است.
صفحه 3