Page 6 - ماهنامه نبض توسعه نسخه سوم
P. 6

‫دانش گاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز‬
      ‫معاونت توسعه مدیریت و منابع‬

                                                    ‫گزارش مورنینگ مدیریتی ‪( 5‬بخش اول)‪:‬‬
                                                  ‫هزینه های خدمات اورژانس و تصویربرداری‬

                   ‫دکتر وحیده صادقی‬
‫دکتری مدیریت خدمات بهداشتی درمانی‬

                                                                                                                            ‫پنجمین‬
                                                                                                           ‫گزارش از سری گزارش‌های‬
                                                                                 ‫مورنینگ‌های‌ مدیریتی کارگروه تحقیق و توسعه شامل دو‬
                                                 ‫قسمت هزینه های خدمات اورژانس و تصویربرداری مرکز آموزشی و درمانی امام رضا (ع) تبریز‬
                        ‫بود که در این شماره از ماهنامه مطالب مربوط به هزینه های واحد اورژانس مرکز در دو حیطه آمار و اطلاعات عملکردی و‬
                           ‫همچنین علل عمده کسورات ارائه می‌گردد‪ .‬گزارش مربوط به واحد تصویربرداری در شماره‌های آتی ارائه خواهد گردید‪.‬‬

                                                                             ‫	 ‪z‬آمار و اطلاعات عکلمردی اورژانس‬

 ‫بلاشک خدمات ارائه شده از طریق اورژان ‌سهای مراکز بیمارستانی‪ ،‬با توجه به ماهیت خدمات ارائه شده نقش حیاتی در حفظ و بهبود کیفیت زندگی‬
 ‫مراجعین و بیماران داشته و از طرفی دیگر با توجه به ماهیت پروند‌ههای اورژانسی‪ ،‬بازپرداخت هزین ‌ههای آنها و کاهش کسورات اعمالی بر این‬

                                                                                ‫پرونده‌ها نقش مهمی در افزایش درآمد مراکز خواهد داشت‪.‬‬

                                                                                                 ‫	 ‪y‬سامانه سپاس‬

 ‫در حال حاضر به منظور بازپرداخت هزینه پرونده‌های ارسالی به بیمه‌ها علی‌الخصوص بیمه سلامت‪ ،‬تمامی پروند‌ههای سرپایی‪ ،‬بستری و اورژانس‬
 ‫می‌بایست به سامانه سپاس آپلود گردد‪ .‬در این راستا مراکز با دو چالش فنی و کاربری مواجه می‌گردند که بدلیل ارسال ناقص پروند‌هها‪ ،‬امکان‬
 ‫بازپرداخت هزینه پرونده‌های آپلود نشده از سوی سازمان های بیمه‌گر وجود نخواهد داشت‪ .‬چالش های فنی مرتبط با نرم افزار مربوطه بوده و‬

                                                                  ‫چالش های کاربری به خطاهای کاربری و نیروی انسانی مراکز مربوط است‪.‬‬
                                                                                                     ‫سپاس مخفف عبارت “سامانه‬
                                                                                                     ‫پرونده الکترونیک سلامت” بوده و‬
                                                                                                     ‫از سال ‪ ۱۳۹۰‬توسط وزارت بهداشت‪،‬‬
                                                                                                     ‫درمان و آموزش پزشکی را‌هاندازی‬
                                                                                                     ‫گردیده است‪ .‬هدف از را‌هاندازی‬
                                                                                                     ‫این سامانه‪ ،‬تجمیع پروند‌ههای‬
                                                                                                     ‫الکترونیکی بیماران و مراجعان به‬
                                                                                                     ‫مراکز بهاشتی و درمانی و دسترسی‬
                                                                                                     ‫از راه دور به این پرونده‌ها و نیز‬
                                                                                                     ‫سیستم ارجاع‪ ،‬یکپارچگی‬
                                                                                                     ‫سامان ‌ههای مرتبط با اطلاعات مالی‬
                                                                                                     ‫و ‪ ...‬می‌باشد‪ .‬سامانه سپاس براساس‬
                                                                                                     ‫فازبندی‌ها و برنامه عملیاتی تدوین‬
                                                                                                     ‫شده از سوی وزارت متبوع در حال‬
                                                                                                     ‫پیاده‌سازی در کلیه سطوح بهداشتی‬
                                                                                                     ‫و درمانی کشور می‌باشد‪ .‬سامانه‬
                                                                                                     ‫سپاس اطلاعاتی را از سیست ‌مهایی‬
                                                                                                     ‫نظیر‪HIS, HIX, LIS, DIS,‬‬
                                                                                                     ‫‪ ،RIS‬نظام نوین مالی‪ ،‬پرداخت‬

 ‫مبتنی بر عملکرد‪ ،‬سیب و ‪ ...‬و زیرسرویس‌های متعددی مانند روکش اسناد الکترونیکی‪ ،‬نتایج آزمایشگاهی‪ ،‬نتایج پاتولوژی‪ ،‬مرگ و میر‪،Live HIS ،‬‬

‫صفحه ‪6‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11