Page 4 - نبض توسعه شماره ششم
P. 4
دکتر وحیده صادقی دانش گاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز
دکتری مدیریت خدمات بهداشتی درمانی معاونت توسعه مدیریت و منابع
مورنینگ هفتم(بخش اول):
از ارائه خدمت تا درآمد (مسیر حرکت پرونده از پذیرش تا درآمد)
در مورنینگ هفتم از سری مورنینگهای مدیریتی برگزار شده در مرکز آموزشی و درمانی امام رضا (ع) ،مسیر حرکت پرونده از پذیرش تا درآمد
بمنظور ترسیم جریان ارائه خدمت تا وصول درآمد ،بررسی چال شهای مسیر در واحدهای مختلف خدمت و اقدامات و راهکارهای پیشنهادی مورد
بحث و بررسی قرار گرفت که در گزارش حاضر ،به اختصار به بخش نخست آن پرداخته میشود.
مسیر حرکت پرونده
واحدهای مختلف ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی علاوه بر هدف اصلی خود که همان حفظ ،ارتقا و بازتوانی سلامت مراجعین و بیماران م یباشد
به منظور سرپا ماندن و حفظ عملکرد خود مخصوص ًا زمانی که محدودیت منابع وجود دارد ،مجبورند طبق قوانین و تعرف ههای موجود ،در قبال خدمات
ارائه شده هزینههای متناظر را دریافت نموده و کسب درآمد نمایند .متأسفانه در مسیر پذیرش بیمار و تشکیل پرونده بالینی (که در وهله اول کارکرد
بالینی داشته و در نهایت از جنبه مالی برای مرکز حائز اهمیت خواهد بود) ،تا وصول درآمد خدمات ارائه شده ،مسائل و چال شهایی وجود دارد که در
صورت مرتفع نشدن ،موجبات عدم وصول درآمد خدمات ارائه شده بشکل کامل و ایجاد کسور و زیان مالی مرکز را فراهم خواهد نمود.
پذیرش بیمار اورژانسی
فرآیند جاری پذیرش بیمار اورژانسی و بستری در مرکز آموزشی و درمانی امام رضا (ع) ،اقدامات و گامهای اصلی فرایندها و همچنین مشکلات و
چال شهایی که منجر به مسائل بیم های و مالی و در نهایت کسور میگردد نشان داده شده است.
فلوچارت پذیرش اورژانس
4