Page 21 - نبض توسعه شماره ششم
P. 21

‫دانش گاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز‬                              ‫یک تجربه مدیریتی موفق‪:‬‬
                    ‫معاونت توسعه مدیریت و منابع‬                ‫افزایش بهره‌وری نیروی انسانی با مدیریت برنامه‌ی‬

                          ‫بهارک عباسی‬                          ‫ماهانه کادر پرستاری در شبکه بهداشت و درمان هشترود‬
          ‫کارشناسی ارشد مدیریت تحول‬
‫‪ MPH‬مدیریت اصلاحات در نظام سلامت‬

‫	 نتایج اجرای تجربه (تأثیر بر زمان‪ ،‬هزینه‪ ،‬ایمنی‪،‬‬                                                                    ‫	 مقدمه‬
                            ‫کیفیت یا بهبود عملکرد)‬
                                                                         ‫استفاده از فناوري اطلاعات سلامت در مراكز ارائه دهنده خدمات درماني‬
‫با استفاد از توانمند ‌يهاي برنام ‌هي اکسل طراحی شده میزان بروز خطا‬       ‫امري اجتناب ناپذير بوده و سبب كاهش خطا و اشتباه و نیز افزایش‬
‫کاهش یافته و مدیریت برنامه‌هاي ماهانه و نیز کارکرد کارکنان در‬            ‫راندمان کاری م ‌یگردد‪ .‬برنامه اکسل به دلیل سهولت در کاربری و عدم‬
‫شهرستان هشترود به صورت کامل مرتفع شده است و هم چنین سبب‬                  ‫نیاز به هزین ‌ههای بالای پشتیبانی در اجرای برنام ‌ههایی که نیازمند محاسبه‬
‫افزایش رضایتمندي مترون و سرپرستاران و کادر پرستاري شده و زمان‬            ‫و نیز تعداد بالای داده‌ها می‌باشند از کارایی بیشتری برخوردار است؛ بیش‬
‫اختصاص یافته به تنظیم برنامه‌ي پرسنل نسبت به قبل چندین برابر کاهش‬        ‫از پنج سال است که در بیمارستان امام حسین (ع) هشترود با توجه به‬
                                                                         ‫بروز برخی مشکلات عدیده در تنظیم برنامه کاری پرسنل پرستاری و بنا‬
                                                          ‫یافته است‪.‬‬     ‫به پیشنهاد مدیران ارشد بیمارستان ضرورت طراحی فایل اکسل احساس‬
‫یکسا ‌نسازي شکل ظاهري برنامه‌هاي تنظیمی از دیگر مزیت‌های این‬             ‫شده و بعد از برنام ‌هنویسی در فایل اکسل مطابق با دستورالعم ‌لهای ابلاغی‬
‫برنامه است‪ .‬شایان ذکر است با توجه به راهنمایی صورت گرفته در‬              ‫فرآیند تنظیم برنامه کاری پرسنل به صورت کامپیوتری صورت م ‌یپذیرد‪.‬‬
‫داخل برنامه و نیز تنظیم پیش‌فر ‌ضهایی در برنامه با محوریت سهولت در‬
‫استفاده‪ ،‬همکارانی که دانش کامپیوتري پایه داشته باشند نیز به راحتی از‬                                       ‫	 رویداد یا مسئله‬

                                           ‫این برنامه استفاده می‌کنند‪.‬‬   ‫علی‌رغم پیشرفت‌های روزافزون تکنولوژی در سطوح گوناگون متأسفانه‬
‫با این برنامه نه تنها نگارش برنامه ماهانه پرسنل بخش‌های بیمارستانی به‬    ‫روال کار حوزه مدیریت پرستاری در ایران همچنان بصورت دستی با‬
‫مقدار قابل توجهی تسهیل می‌شود بلکه ریسک خطای انسانی در بکارگیری‬          ‫صرف و اتلاف بسیار زیاد انرژی‪ ،‬وقت و کاغذ همراه است‪ .‬بدون شک‬
‫تعداد کافی نیروی پرستاری نیز تقریب ًا به صفر م ‌یرسد‪ .‬هم چنین با انتقال‬  ‫در بخش مدیریت پرستاری نگارش برنامه ماهانه پرسنل پرستاری یکی از‬
‫محتویات برنامه به اتوماسیون اداری کارکرد و ورود و خروج پرسنل نیز‬         ‫حساس‌ترین و پرچالش‌ترین مسئولیت سرپرستاران در بخ ‌شهای مختلف‬

                      ‫مطابق با برنامه کاری تنظیمی مدیریت م ‌یگردد‪.‬‬                                                           ‫بیمارستان است‪.‬‬
‫مطابق با شواهد و قرائن و پ ‌سخوراندهای اخذ شده‪ ،‬برنامه مذکور به طور‬      ‫در اکثر بیمارستان‌هاي تابعه‌ي دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز برنام ‌هي‬
‫کلی سبب مدیریت بهینه زمان‪ ،‬کاهش هدررفت منابع و درصد بروز خطا‪،‬‬            ‫کاري کادر پرستاري به صورت دستی تنظیم م ‌یگردد که این امر سبب‬
                                                                         ‫اتلاف وقت و نیز کاهش حوصل ‌هي همکاران سرپرستار و نیز منش ‌یهاي‬
    ‫افزایش رضایت کارکنان‪ ،‬راندمان کاری و انگیزه کاری شده است‪.‬‬            ‫شاغل در بیمارستان شده و هم چنین بدیهی است در صورت تنظیم دستی‬
                                                                         ‫امکان اشتباهات فردي اعم از تایپ نادرست و تداخل در تنظیم برنام ‌هي‬
                           ‫	 پیشنهاد حاصل از تجربه‬                       ‫روزانه بیشتر شده و کنترل میزان کارکرد هر فرد و تعداد شیفت‌ها در هر‬
                                                                         ‫روز به صورت صحیح صورت نمی‌گیرد که متعاقب ًا سبب هدر رفت زمان‬
‫در حال حاضر این تجربه در شهرستان‌های هشترود‪ -‬میانه‪ -‬شبستر و‬              ‫و ملزومات مصرفی شده و در نهایت کارایی و اثربخشی مدیران ارشد‬
‫برخی بیمارستا ‌نهای تبریز مورد استفاده قرار م ‌یگیرد؛ پیشنهاد م ‌یگردد‬   ‫کاهش یافته و پرسنل بیمارستان به دلیل عدم رعایت تواتر منظم و منطقی‬
‫به صورت پایلوت در سایر بیمارستان‌ها استفاده شده و نقاط ضعف و قوت‬         ‫در شیف ‌تهاي کاري‪ ،‬احساس تبعیض و ب ‌یعدالتی در برنامه‌ي کاري خود‬
‫آن براساس پ ‌سخوراندهای مأخوذه مرتفع گردد و در صورت صلاحدید‬
‫توسط معاونت محترم درمان دانشگاه با برگزاری جلسه حضوری و یا‬                            ‫نموده و منجر به کاهش انگیزه و بار روانی منفی م ‌یشود‪.‬‬

                               ‫وبینار به سایر بیمارستا ‌نها ابلاغ گردد‪.‬‬                      ‫	 شرح تجربه (نحوه حل مشکل)‬
‫بدیهی است می‌توان بدون نیاز به برنامه‌های نرم افزاری گران‌قیمت و‬
‫هزینه‌های مربوط به شرکت‌های پشتیبان مشکلات مربوط به مدیریت‬               ‫با استفاده از برنامه اکسل و زبان برنامه‌نویسی اختصاصی‪ ،‬فایل اکسل‬
‫بهینه برنامه کادر پرستاری را مرتفع نمود و بر همین اساس بهر‌هوری و‬        ‫مدیریت برنامه ماهانه کادر پرستاری مطابق با دستورالعم ‌لهای ابلاغی‪،‬‬
                                                                         ‫طراحی و به مرور زمان و مشاهده برخی مشکلات که از طرف مدیران‬
                                  ‫راندمان کاری پرسنل را افزایش داد‪.‬‬      ‫پرستاري و سرپرستاران به عنوان پس خوراند ارائه می‌شد؛ بروزرسانی‬
                                                                         ‫گردید و تاکنون علاوه بر استقبال همکاران در شهرستان هشترود‪ ،‬مورد‬
‫واحد ارائه دهنده تجربه‪ :‬شبکه بهداشت و درمان هشترود (بهروز سامعی‪،‬‬
              ‫دکتر احمد شیرجنگ‪ ،‬صمد بالازاده‪ ،‬محمدرضا قلی پور)‬                          ‫استفاده و استقبال سایر شهرستان‌ها نیز قرارگرفته است‪.‬‬

‫‪21‬‬
   16   17   18   19   20   21   22   23   24