Page 16 - نبض توسعه شماره ششم
P. 16
دانش گاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز
معاونت توسعه مدیریت و منابع
تعارض منافع -بخش چهارم
دکتر رونا بحرینی
دکتری مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
مقدمه
چرا نیاز به ساختار و قواعد برای مدیریت تعارض منافع هستیم؟
نیاز به آرای شهای نهادی و ساختاری که اجازهی وقوع فساد را از ابتدا به شخص ندهد...
و موقعیتها این در آنها قرارگیری از رتور، پبهسینفیساکدنت،رمنلطدقروینتریشوا منقاروسنتب.هازصایرفنه ارتکاب موقعیت در افراد قرارگیری از پیشینی اجتناب
آزمایی راستی
هدف از مدیریت تعارض منافع ،شناسایی تمامی منافع دخیل در موقعیتهای
مختلف و جلوگیری از تبدیل شدن آن ها به فساد ،است.
قدم اول برخورد موثر با مسئله تعارض منافع آگاهی از آن است .پزشک
نه تنها باید بداند که در چنین شرایطی ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرد
بلکه باید توجه داشته باشد برداشت عمومی از این مسئله ممکن است به
اعتماد جامعه نسبت به مراقبتها و تحقیقات پزشکی لطمه بزند .تصدیق وقوع
شرایط تعارض منافع به معنی اعتراف به شکست اخلاقی نیست بلکه نشانگر
درستکاری حرفهای و درک واق عگرایانه از اثر احتمالی منافع ثانوی میباشد.
به عنوان مثال وقتی پیشنهاد سفر خارجی توسط یک شرکت به پزشکان یک
بخش ارایه م یشود قدم اول این است که موضوع تعارض منافع توسط ایشان
مطرح شود و سپس در مورد روند انجام این کار با کنترل موضوع تعارض
منافع تصمیمگیری شود.
اگرچه اعتماد به سلامت و مهارت آحاد حرفهمندان امری لازم و مطلوب است
اما صرف ًا نمیتوان به آن تکیه کرد .از اینرو بسته به نوع تعارض و احتمال
بروز صدمات فرضی یا واقعی استراتژ یهای متعددی برای مدیریت تعارض
منافع وجود دارد که اهم آنها عبارتند از :پرهیز ،آشکارسازی ،سیست مهای
بررسی رسمی و ممنوعیت.
پرهیز
شاید یکی از بهترین رو شهای حل مشکل تعارض منافع پرهیز از ورود به
شرایطی است که منافع ثانویه بر منفعت اولیه تأثیرگذار است .به عنوان نمونه
بعضی پزشکان ب هطور کلی از سفرهای تنظیم شده توسط شرکتهای دارویی
و تجهیزاتی خودداری میکنند؛ این یک مثال بارز از پرهیز از قرار گرفتن در
معرض تعارض منافع است .مثال دیگر همکارانی هستند که در ارجاع بیماران
همیشه چند انتخاب را برای آنان مطرح م یکنند تا شائبه ارجاع به یک پزشک
یا مرکز خاص برای بیمار پیش نیاید.
پیش نیاز تکیه بر این روش آشنا کردن پزشکان با موضوع و تربیت ایشان
برای پرهیز از ترجیح منفعت ثانویه بر منفعت اولیه مانند سلامتی بیمار،
آموزش صحیح و پژوهش اصیل است .این راهکار حیاتی و بسیار ارزشمند
نیاز به یک برنامه آموزشی-تربیتی ج ّدی دارد تا علاوه بر آموزش مفهوم و موارد تعارض منافع ،قدرت اجتناب از آن نیز به گروه پزشکی داده شود.
در واقع هر دو جزء آموزش و تربیت برای حصول نتیجه ضروری است به این معنی که پس از شناساندن موضوع تعارض منافع ،باید این ظرفیت و
توان را در آحاد گروه پزشکی ایجاد کرد که بتوانند خود را برابر چنین شرایطی کنترل کنند و خود را از موضع تهمت دور نگهدارند.
16