Page 16 - نبض توسعه شماره ششم
P. 16

‫دانش گاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز‬
                                                                                                                                              ‫معاونت توسعه مدیریت و منابع‬

                                                   ‫تعارض منافع ‪ -‬بخش چهارم‬

                                                                                                                                          ‫دکتر رونا بحرینی‬
                                                                                                                     ‫دکتری مدیریت خدمات بهداشتی درمانی‬

                                                                                                           ‫	 مقدمه‬

                                                                         ‫چرا نیاز به ساختار و قواعد برای مدیریت تعارض منافع هستیم؟‬
                                                   ‫نیاز به آرای ‌شهای نهادی و ساختاری که اجاز‌هی وقوع فساد را از ابتدا به شخص ندهد‪...‬‬

‫و‬  ‫موقعیت‌ها‬  ‫این‬  ‫در‬  ‫آن‌ها‬  ‫قرارگیری‬  ‫از‬  ‫رتور‪،‬‬  ‫پبهسینفیساکدنت‪،‬رمنلطدقرو‌ینتری‌شوا منقاروسنتب‪.‬هازصایرفنه‬  ‫ارتکاب‬  ‫موقعیت‬  ‫در‬  ‫افراد‬  ‫قرارگیری‬  ‫از‬  ‫پیشینی‬  ‫اجتناب‬
                                                                                                             ‫آزمایی‬  ‫راستی‬

                                                   ‫هدف از مدیریت تعارض منافع‪ ،‬شناسایی تمامی منافع دخیل در موقعیت‌های‬
                                                                     ‫مختلف و جلوگیری از تبدیل شدن آن ها به فساد‪ ،‬است‪.‬‬

                                                   ‫قدم اول برخورد موثر با مسئله تعارض منافع آگاهی از آن است‪ .‬پزشک‬
                                                   ‫نه تنها باید بداند که در چنین شرایطی ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرد‬
                                                   ‫بلکه باید توجه داشته باشد برداشت عمومی از این مسئله ممکن است به‬
                                                   ‫اعتماد جامعه نسبت به مراقبت‌ها و تحقیقات پزشکی لطمه بزند‪ .‬تصدیق وقوع‬
                                                   ‫شرایط تعارض منافع به معنی اعتراف به شکست اخلاقی نیست بلکه نشانگر‬
                                                   ‫درستکاری حرفه‌ای و درک واق ‌عگرایانه از اثر احتمالی منافع ثانوی می‌باشد‪.‬‬
                                                   ‫به عنوان مثال وقتی پیشنهاد سفر خارجی توسط یک شرکت به پزشکان یک‬
                                                   ‫بخش ارایه م ‌یشود قدم اول این است که موضوع تعارض منافع توسط ایشان‬
                                                   ‫مطرح شود و سپس در مورد روند انجام این کار با کنترل موضوع تعارض‬

                                                                                                    ‫منافع تصمیم‌گیری شود‪.‬‬
                                                   ‫اگرچه اعتماد به سلامت و مهارت آحاد حرفه‌مندان امری لازم و مطلوب است‬
                                                   ‫اما صرف ًا نمی‌توان به آن تکیه کرد‪ .‬از اینرو بسته به نوع تعارض و احتمال‬
                                                   ‫بروز صدمات فرضی یا واقعی استراتژ ‌یهای متعددی برای مدیریت تعارض‬
                                                   ‫منافع وجود دارد که اهم آنها عبارتند از‪ :‬پرهیز‪ ،‬آشکارسازی‪ ،‬سیست ‌مهای‬

                                                                                                 ‫بررسی رسمی و ممنوعیت‪.‬‬

                                                                                                                                                      ‫	 پرهیز‬

                                                                   ‫شاید یکی از بهترین رو ‌شهای حل مشکل تعارض منافع پرهیز از ورود به‬
                                                                   ‫شرایطی است که منافع ثانویه بر منفعت اولیه تأثیرگذار است‪ .‬به عنوان نمونه‬
                                                                   ‫بعضی پزشکان ب ‌هطور کلی از سفرهای تنظیم شده توسط شرکت‌های دارویی‬
                                                                   ‫و تجهیزاتی خودداری می‌کنند؛ این یک مثال بارز از پرهیز از قرار گرفتن در‬
                                                                   ‫معرض تعارض منافع است‪ .‬مثال دیگر همکارانی هستند که در ارجاع بیماران‬
                                                                   ‫همیشه چند انتخاب را برای آنان مطرح م ‌یکنند تا شائبه ارجاع به یک پزشک‬

                                                                                                       ‫یا مرکز خاص برای بیمار پیش نیاید‪.‬‬
                                                                   ‫پیش نیاز تکیه بر این روش آشنا کردن پزشکان با موضوع و تربیت ایشان‬
                                                                   ‫برای پرهیز از ترجیح منفعت ثانویه بر منفعت اولیه مانند سلامتی بیمار‪،‬‬
                                                                   ‫آموزش صحیح و پژوهش اصیل است‪ .‬این راهکار حیاتی و بسیار ارزشمند‬
‫نیاز به یک برنامه آموزشی‪-‬تربیتی ج ّدی دارد تا علاوه بر آموزش مفهوم و موارد تعارض منافع‪ ،‬قدرت اجتناب از آن نیز به گروه پزشکی داده شود‪.‬‬
‫در واقع هر دو جزء آموزش و تربیت برای حصول نتیجه ضروری است به این معنی که پس از شناساندن موضوع تعارض منافع‪ ،‬باید این ظرفیت و‬
            ‫توان را در آحاد گروه پزشکی ایجاد کرد که بتوانند خود را برابر چنین شرایطی کنترل کنند و خود را از موضع تهمت دور نگهدارند‪.‬‬

                                                                                                                                                                                          ‫‪16‬‬
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21