Page 12 - ماهنامه نبض توسعه
P. 12

‫دانش گاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز‬
          ‫معاونت توسعه مدیریت و منابع‬

                                                      ‫علل عمده کسورات واحد مشاوره و راهکارهای پیشنهادی‬

    ‫راهکارها  ‬                                                  ‫مصادیق  ‬                                                                                         ‫دلایل مرتبط  ‬

                    ‫اطلاع رسانی به کاربران جهت تکمیل اطلاعات‬                                                     ‫عدم ثبت تخصص برخی پزشکان در سیستم‬            ‫مشکلات مربوط به ثبت‬
    ‫بررسی پرونده ها قبل از ارسال به کارشناس بیمه و رفع نواقص‬    ‫کلیه موارد عدم ثبت یا ثبت نادرست تاریخ‪ ،‬ساعت درخواست مشاوره یا تاریخ و ساعت انجام‬                ‫ناقص پرونده ها  ‬

       ‫الکترونیکی کردن کلیه پرونده ها و فرایند ثبت و رسیدگی‬                                                                                           ‫مشاوره‬    ‫عدم اگاهی یا رعایت‬
          ‫اطلاع رسانی به کاربران جهت اصلاح یا تکمیل اطلاعات‬                                                    ‫ثبت ناخوانا یا مبهم اطلاعات در پرونده یا ‪HIS‬‬   ‫دستورالعملهای بیمه در‬
                                                                              ‫عدم ثبت مشخصات ‪ 2K‬ودرخواست بعنوان پزشک ‪ 2K‬مشمول کسور میشود‪.‬‬
    ‫بررسی پرونده ها قبل از ارسال به کارشناس بیمه و رفع نواقص‬                                                                                                      ‫مورد مشاوره  ‬
           ‫اطلاع رسانی و حساسسازی پزشکان درخواست کننده‬                                                            ‫عدم وجود درخواست مشاوره پزشک معالج‬
                                                                                                                                                              ‫ناهماهنگی رزیدنتها و‬
           ‫اطلاع رسانی و حساسسازی پزشکان درخواست کننده‬                         ‫احتساب هماهنگی جایابی برای بیمار بعنوان مشاوره که مشمول کسور میشود‬               ‫اتندها در مشاوره  ‬

           ‫اطلاع رسانی و حساسسازی پزشکان درخواست کننده‬            ‫هماهنگی پزشک معالج با پزشک گروه آموزشی دیگر جهت تایید نیاز به اقدامات تشخیصی‬
                                ‫عدم ثبت همزمان خدمت و شاوره‬        ‫مثل اکو یا کولونوسکوپی و ‪...‬که از طرف پزشک اول بعنوان مشاوره درخواست میشود ولی‬

               ‫اطلاع رسانی و حساسسازی کاربران سیستم ‪HIS‬‬                                                                                 ‫مشمول کسور هست‪.‬‬
                                                                                   ‫مشاوره منجر به ارائه خدمت قابل پرداخت نیست و مشمول کسور میشود‪.‬‬
    ‫بررسی پرونده مشاوره توسط رزیدنت سال بالا و مهر و امضای‬         ‫درصورتی که ویزیت و مشاوره یک بیمار در یک روز واحد انجام شود‪ ،‬مشاوره قابل پرداخت‬
                                   ‫پرونده توسط رزیدنت سال بالا‬
                                                                                                                           ‫نیست و مشمول کسور خواهد بود‪.‬‬
                                                                ‫عدم رعایت سقف تعداد مشاوره ( کل ًا شش مشاوره برای یک بیمار و حدکثر سه مشاوره از یک‬

                                                                                                                                                    ‫تخصص )‬

                                                                  ‫علی رغم تأیید اقدام مشاوره رزیدنت سال اول و دوم توسط اتند ‪ ،‬درخواست مشاوره توسط‬
                                                                                                                 ‫اتند تایید نمیشود و مشمول کسور میشود‪.‬‬

                                                                                 ‫بیشترین کسورات مشاوره بخاطر همین عامل مربوط به گروه داخلی میباشد‪.‬‬

                                                                                     ‫ ‬

                                                                ‫گام سوم‪ :‬بررسی نتایج و اثربخشی مداخلات انجام گرفته‬

    ‫از آنجایی که مداخله و پیاده‌سازی راهکارهای پیشنهادی مستلزم تشکیل تیم عملیاتی متشکل از کارکنان‌‪ ،‬حمایت مستقیم مسئولین اجرایی و‬
    ‫نیازمند برگزاری جلسات توجیهی جهت انتخاب و اجرای مداخلات پیشنهادی م ‌یباشد لذا اجرای گام سوم (انجام مداخلات لازم و بررسی اثربخشی‬
    ‫آن) نیازمند تدوین برنامه عملیاتی مربوطه‪ ،‬دستور مقامات ذیصلاح و مشارکت تیم اجرایی خبره و توانمند می‌باشد که در شماره های بعدی‬

                                                                                    ‫ماهنامه بصورت موردی و تفصیلی ارایه خواهد گردید‪.‬‬

                                                                                ‫ارزشیابی برگزاری مورنینگ اول تا سوم‬

    ‫در راستای ارتقاء کیفیت مورنینگ های مدیریتی‪ ،‬در پایان هر مورنینگ با ارایه فرم های ارزیابی اقدام به ارزیابی کیفیت جلسه برگزار شده از‬
                                      ‫سوی کارگروه تحقیق و توسعه می‌شود که نتایج ارزشیابی مورنینگ های اول تا سوم به شرح زیر م ‌یباشد‪:‬‬

‫‪12‬‬
   7   8   9   10   11   12   13   14