Page 8 - ماهنامه نبض توسعه
P. 8

‫دانش گاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز‬
         ‫معاونت توسعه مدیریت و منابع‬

   ‫ساختار جلسات گزارش های صبحگاهی ( مورنینگ ) مدیریتی‬

   ‫‪ 5‬الی ده دقیقه‪ :‬شروع برنامه توسط گرداننده جلسه که معمول ًا از بین‬  ‫در گفتگو‪ ،‬تأمل در تجربیات خود و همکاری باهم‪ ،‬که از مؤلفه‌های‬
                                                                      ‫کلیدی رویکرد سازنده‌گرایی هستند‪ ،‬به نتایجی فراتر از آموخته های‬
   ‫دانشجویان مقطع دکتری عضو کارگروه تحقیق و توسعه می باشند‪ ،‬انجام‬     ‫تئوری و کلاسی دست یابند‪ .‬می توان گفت مراحل تعیین موضوع تا آماده‬
   ‫می شود‪ .‬اعلام موضوع‪ ،‬اشاره کلی بر ضروت انتخاب موضوع و اهداف‬        ‫سازی محتوا و ارایه‪ ،‬فرآیندی است که پیش از اینکه دنبال رساندن موضوع‬
   ‫جلسه‪ ،‬اعلام سیر کلی برنامه و زمان اختصاص یافته برای هر قسمت‪،‬‬       ‫یا مفهومی به دیگران شود‪ ،‬منجر به مواجهه دانشجو با خلاء های آموزشی‬
   ‫توضیح زمان و نحوه طرح سوال و نظر توسط شرکت کنندگان حضوری و‬         ‫قبلی اش می شود و انگیزه او برای پوشش این خلاء را بیشتر می کند‪.‬‬
   ‫مجازی‪ ،‬معرفی و دعوت از نماینده تیم ارایه دهنده گزارش و اعضای پانل‬  ‫دانشجویان هرچقدر بیشتر در این فرآیند درگیر شوند بیشتر احساس نیاز‬

                                 ‫تخصصی در این مرحله انجام می شود‪.‬‬                                              ‫به رفع خلاء ها می کنند‪.‬‬
                                                                      ‫با وجود اینکه جلسات گزارش صبحگاهی از روش های مهم‪ ،‬شناخته‬
         ‫‪ 25‬الی ‪ 20‬دقیقه‪ :‬ارایه گزارش توسط نماینده تیم دانشجویی‬       ‫شده و مرسوم در محیط های درمانی است و بیش از صد سال است در‬
   ‫‪ 20‬الی ‪ 15‬دقیقه‪ :‬صحبت های اولیه اعضای پانل درباره موضوع و‬          ‫حوزه آموزش دانشجویان رشته های بالینی مورد استفاده قرار می گیرد‪،‬‬
                                                                      ‫هنوز تجارب مشخصی از الگوي فراگير استفاده از این روش در رشته و‬
               ‫گزارش ارایه شده و طرح سوالات احتمالی از تیم دانشجویی‬   ‫عرصه های غیر بالینی مثل مدیریت سلامت ارایه نشده است و فرآیند‬
                                                                      ‫در حال اجرای “مورنینگ مدیریتی” در کنار پوشش مولفه های مورد نیاز‬
   ‫‪ 40‬الی ‪ 35‬دقیقه‪ :‬بحث و پرسش و پاسخ حول موضوع و محتوای‬              ‫برای بهبود وضعیت آموزشی دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی‬

   ‫ارایه شده و پاسخ اعضای تیم دانشجویی و مسئول کارگروه به سوالات‬                 ‫پزشکی‪ ،‬از ویژگی ابداعی و تازگی روش نیز برخوردار است‪.‬‬
                                                         ‫مطرح شده‬

   ‫‪ 15‬الی ‪ 10‬دقیقه‪ :‬جمع بندی مباحث مطرح شده توسط یکی از‬

   ‫اعضای پانل و اعلام نظرات و ارایه توصیه ها برای ارتقاء جلسات بعدی‬
                                                     ‫در صورت نیاز‬

   ‫‪ 10‬دقیقه‪ :‬تکمیل فرم های ارزیابی و نظرسنجی توسط اعضای هیأت‬

             ‫علمی‪ ،‬مدیران اجرایی‪ ،‬دانشجویان و کارکنان حاضر در جلسه‬

‫‪8‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13