Page 7 - ماهنامه نبض توسعه
P. 7

‫دانش گاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز‬
                                                                        ‫معاونت توسعه مدیریت و منابع‬

‫مثل امکان یاددهی و یادگیری همزمان فردی و گروهی‪ ،‬امکان کسب‬                             ‫رفع نشده دانشجویان و فارغ التحصیلان است‪.‬‬
‫تجربه در موقعیت واقعی‪ ،‬مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند که از بین‬   ‫پیشنهادات مورد توافق و رایج دانشجویان برای رفع خلاء های یادگیری‬
‫مدل های هم راستا با این رویکرد‪ ،‬مدل “محیط یادگیری سازنده” جانسون‬  ‫قبلی و بهبود و سودمندی بیشتر دوره تحصیلی شان نیز به شرح زیر‬
‫‪ 1999‬دارای تشابه و قرابت مولفه ها و فعالیت های اصلی با معیارها و‬
                                                                                                                    ‫تعیین شد‪:‬‬
                    ‫شرایط زمینه ای‪ ،‬بعنوان مدل اجرایی منطبق بود‪.‬‬  ‫	 ‪y‬ایجاد فرصت تجربه واقعی در فیلد های کاری و امکان برخورد‬
‫برای ایجاد امکان پوشش عملی و ملموس مفاهیم و مولفه های رویکرد‬
‫ساخت گرا و مدل جانسون‪ ،‬ویژگی ها و الزامات اصلی رایج و مشترک‬                                            ‫با موقعیتهای واقعی‬
‫کاربرد این رویکرد و مدل از طریق مرور منابع علمی‪ ،‬به شرح زیر‬       ‫	 ‪y‬امکان تجربه کار گروهی در کنار رشته های تحصیلی و مقاطع‬

                                                ‫استخراج گردید‪:‬‬                   ‫دیگر برای حل مشکلات واقعی حوزه سلامت‬
          ‫	 ‪y‬انجام مستمر مراحل تحلیل و طراحی‪ ،‬اجرا و ارزشیابی‬     ‫	 ‪y‬تسهیل گری برای حضور دانشجویان دکتری مدیریت و‬
                                                                  ‫سیاستگذاری سلامت به عنوان دستیار اساتید در جلسات مهم و‬
                                     ‫	 ‪y‬ایجاد فرصت کارتیمی‬
                              ‫	 ‪y‬تسهیل یادگیری فعال و عمیق‬                             ‫کلیدی تصمیم گیری در حوزه سلامت‬
                               ‫	 ‪y‬بهره مندی از استراتژی مارپیچ‬    ‫	 ‪y‬تغییر الزام حضور فیزیکی دانشجویان دکتری تخصصی از محیط‬

                                ‫	 ‪y‬یادگیرنده بعنوان محور تجربه‬                              ‫دانشکده به فیلدهای کاری واقعی‬
                       ‫	 ‪y‬تعامل مدیران اجرایی و رهبران آموزشی‬     ‫جمع بندی وضعیت موجود نشان داد انتظارات اصلی شامل ارتقاء‬
                ‫	 ‪y‬حمایت دانشجویان در مالکیت فرآیند آموزشی‬        ‫رضایتمندی دانشجویان از فرآیند یادگیری‪ ،‬ایجاد امکان یادگیری عملی‬
                 ‫	 ‪y‬تعیین سوالات و موضوع های چالشی و واقعی‬        ‫در محیط های واقعی‪ ،‬ارتقاء توانمندی در تحلیل شرایط و موقعیت‬
            ‫	 ‪y‬درگیر کردن مدیران اجرایی برای پشتیبانی سازمانی‬     ‫های پیچیده تصمیم گیری‪ ،‬یادگیری کار تیمی و ارتقا آمادگی برای‬
                ‫	 ‪y‬ایجاد فضاهای فیزیکی و مجازی برای یادگیری‬
               ‫	 ‪y‬تخصیص منابع لازم برای تحقق فرآیند یادگیری‬              ‫طرح مشکلات و اتخاذ راهکارهای مبتنی برشواهد می باشد‪.‬‬
‫‪ )3‬تعیین روش‪ :‬الزامات و ویژگی های رویکرد و مدل تعیین شده‪،‬‬         ‫با توجه به ویژگی های فراگیران اصلی برنامه ارتقاء که عمدتا‬
‫اتخاذ روشی متناسب و خلاق در عرصه با ساختاری که ارتباط دانشجوی‬     ‫دانشجویان دکتری تخصصی مدیریت و سیاستگذاری سلامت از‬
‫مدیریت و سیاستگذاری سلامت را با نیازهای روز حفظ و تضمین نماید‬     ‫دوره های آموزشی و پژوهشی بودند‪ ،‬از بین سه رویکرد اصلی آموزش‪،‬‬
 ‫و به آموخته های قبلی او ساختار عملی و کاربردی دهد‪ ،‬مطرح کرد‪.‬‬     ‫رویکرد ساخت گرا به دلیل ویژگی ها و پیامدهای متناسب و منطبق‬
‫از بین روش های مختلف آموزشی هر کدام برخی مولفه های این‬            ‫با وضعیت موجود و تحصیلی فراگیران بعنوان رویکرد اصلی‬
‫رویکرد و مدل را پوشش می دهد‪« ،‬گزارش صبحگاهی» به لحاظ‬              ‫فرآیند‪ ،‬تعیین گردید‪ .‬مطالعات مختلف بر تأثیر قابل توجه رویکرد‬
‫ساختار‪ ،‬ویژگی ها و بخصوص تأثیری که بر دانشجویان تحصیلات‬           ‫سازنده گرایی بخصوص بر سطح آموزش دانشجویان دکترا به دلیل‬
‫تکمیلی دارد و همچنین تأکیدی که بر مشارکت فعال‪ ،‬تفکر انتقادی‬       ‫فراهم کردن و تقویت محیط یادگیری مشارکتی و حمایتی که منجر‬
‫و تأمل در فرآیند یادگیری دارد‪ ،‬می تواند عناصر مشترکی با رویکرد‬    ‫به ساخت دانش و توسعه مهارت های تحقیقاتی مستقل می شود‬
‫ساخت گرایی داشته باشد‪ .‬این روش دانشجویان را تشویق م ‌یکند تا‬
                                                                                                               ‫تأکید می کند‪.‬‬
                                                                  ‫‪ )2‬تعیین مدل‪ :‬بعد از تعیین رویکرد‪ ،‬در گام بعدی طراحی آموزشی‪،‬‬
                                                                  ‫مدل های آموزشی مربوط به رویکرد سازنده گرا‪ ،‬بر اساس معيارهايی‬

                                                                                                                                                                 ‫‪7‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12