Page 7 - ماهنامه نبض توسعه
P. 7
دانش گاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز
معاونت توسعه مدیریت و منابع
مثل امکان یاددهی و یادگیری همزمان فردی و گروهی ،امکان کسب رفع نشده دانشجویان و فارغ التحصیلان است.
تجربه در موقعیت واقعی ،مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند که از بین پیشنهادات مورد توافق و رایج دانشجویان برای رفع خلاء های یادگیری
مدل های هم راستا با این رویکرد ،مدل “محیط یادگیری سازنده” جانسون قبلی و بهبود و سودمندی بیشتر دوره تحصیلی شان نیز به شرح زیر
1999دارای تشابه و قرابت مولفه ها و فعالیت های اصلی با معیارها و
تعیین شد:
شرایط زمینه ای ،بعنوان مدل اجرایی منطبق بود. yایجاد فرصت تجربه واقعی در فیلد های کاری و امکان برخورد
برای ایجاد امکان پوشش عملی و ملموس مفاهیم و مولفه های رویکرد
ساخت گرا و مدل جانسون ،ویژگی ها و الزامات اصلی رایج و مشترک با موقعیتهای واقعی
کاربرد این رویکرد و مدل از طریق مرور منابع علمی ،به شرح زیر yامکان تجربه کار گروهی در کنار رشته های تحصیلی و مقاطع
استخراج گردید: دیگر برای حل مشکلات واقعی حوزه سلامت
yانجام مستمر مراحل تحلیل و طراحی ،اجرا و ارزشیابی yتسهیل گری برای حضور دانشجویان دکتری مدیریت و
سیاستگذاری سلامت به عنوان دستیار اساتید در جلسات مهم و
yایجاد فرصت کارتیمی
yتسهیل یادگیری فعال و عمیق کلیدی تصمیم گیری در حوزه سلامت
yبهره مندی از استراتژی مارپیچ yتغییر الزام حضور فیزیکی دانشجویان دکتری تخصصی از محیط
yیادگیرنده بعنوان محور تجربه دانشکده به فیلدهای کاری واقعی
yتعامل مدیران اجرایی و رهبران آموزشی جمع بندی وضعیت موجود نشان داد انتظارات اصلی شامل ارتقاء
yحمایت دانشجویان در مالکیت فرآیند آموزشی رضایتمندی دانشجویان از فرآیند یادگیری ،ایجاد امکان یادگیری عملی
yتعیین سوالات و موضوع های چالشی و واقعی در محیط های واقعی ،ارتقاء توانمندی در تحلیل شرایط و موقعیت
yدرگیر کردن مدیران اجرایی برای پشتیبانی سازمانی های پیچیده تصمیم گیری ،یادگیری کار تیمی و ارتقا آمادگی برای
yایجاد فضاهای فیزیکی و مجازی برای یادگیری
yتخصیص منابع لازم برای تحقق فرآیند یادگیری طرح مشکلات و اتخاذ راهکارهای مبتنی برشواهد می باشد.
)3تعیین روش :الزامات و ویژگی های رویکرد و مدل تعیین شده، با توجه به ویژگی های فراگیران اصلی برنامه ارتقاء که عمدتا
اتخاذ روشی متناسب و خلاق در عرصه با ساختاری که ارتباط دانشجوی دانشجویان دکتری تخصصی مدیریت و سیاستگذاری سلامت از
مدیریت و سیاستگذاری سلامت را با نیازهای روز حفظ و تضمین نماید دوره های آموزشی و پژوهشی بودند ،از بین سه رویکرد اصلی آموزش،
و به آموخته های قبلی او ساختار عملی و کاربردی دهد ،مطرح کرد. رویکرد ساخت گرا به دلیل ویژگی ها و پیامدهای متناسب و منطبق
از بین روش های مختلف آموزشی هر کدام برخی مولفه های این با وضعیت موجود و تحصیلی فراگیران بعنوان رویکرد اصلی
رویکرد و مدل را پوشش می دهد« ،گزارش صبحگاهی» به لحاظ فرآیند ،تعیین گردید .مطالعات مختلف بر تأثیر قابل توجه رویکرد
ساختار ،ویژگی ها و بخصوص تأثیری که بر دانشجویان تحصیلات سازنده گرایی بخصوص بر سطح آموزش دانشجویان دکترا به دلیل
تکمیلی دارد و همچنین تأکیدی که بر مشارکت فعال ،تفکر انتقادی فراهم کردن و تقویت محیط یادگیری مشارکتی و حمایتی که منجر
و تأمل در فرآیند یادگیری دارد ،می تواند عناصر مشترکی با رویکرد به ساخت دانش و توسعه مهارت های تحقیقاتی مستقل می شود
ساخت گرایی داشته باشد .این روش دانشجویان را تشویق م یکند تا
تأکید می کند.
)2تعیین مدل :بعد از تعیین رویکرد ،در گام بعدی طراحی آموزشی،
مدل های آموزشی مربوط به رویکرد سازنده گرا ،بر اساس معيارهايی
7