Page 18 - نبض توسعه شماره چهارم
P. 18

‫در این حوزه است‪ .‬در واقع‪ ،‬سیاس ‌تهای مبتنی بر عدم شفافیت زمین ‌هساز بروز و ظهور چالش‌ها و آف ‌تهایی‬                   ‫دانش گاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تبریز‬
           ‫مخرب بر نظام سلامت‪ ،‬از جمله تعارض منافع‪ ،‬م ‌یگردد‪ .‬اولین گام در نظام سلامت کشور ما این است که از‬                   ‫معاونت توسعه مدیریت و منابع‬

                                   ‫شفاهی بودن عبور کنیم و کتبی شویم و هر آن چیزی را که رخ م ‌یدهد‪ ،‬انتشار دهیم‪.‬‬

                                                                    ‫	 ‪z‬وجود معضل دوشغله بودن در نظام سلامت‬

           ‫یکی از مهمترین معضلات موجود در نظام سلامت دوشغله بودن اعضای خدمات‌رسان در نظام سلامت است‪ .‬زمانی که‬
           ‫حرفه‌مندان این حوزه هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی فعالیت م ‌یکنند‪ ،‬زمینه‌ی ایجاد چالش تعارض منافع‬
           ‫در حوزه‌ی سلامت فراهم می‌شود‪ .‬به بیان دیگر‪ ،‬حرفه‌مندان‪ ،‬به عنوان کارگزار‪ ،‬در بخش دولتی با هزینه‌های کارفرما‪ ،‬که‬
           ‫همان بیمارستا ‌نهای دولتی هستند‪ ،‬اهداف موجود در بخش خصوصی خود را دنبال م ‌یکنند که خود از مصادق عینی تعارض‬

                                                                                                 ‫منافع در نظام سلامت است‪.‬‬

                                                                     ‫	‪z‬عدم وجود نظام یکپارچه ی اطلاعات در حوزه‌ی سلامت‬

           ‫یکی از اصلی‌ترین معضلات نظام سلامت وجود نداشتن نظام یکپارچه‌ی اطلاعات است‪ .‬مشکلی که اکنون در نظام سلامت‬
           ‫وجود دارد‪ ،‬عبارت است از اینکه نظام سلامت ما به لحاظ مدیریتی یک نظام یکپارچه نیست و فاقد «تداوم مراقبت» است‪.‬‬
           ‫در نظام کنونی ما‪ ،‬بیمار ظاهر می‌شود‪ ،‬خدمتی را دریافت می‌کند‪ ،‬مجدداً در جای دیگر ظاهر می‌شود و خدمتی دیگر را‬
           ‫دریافت م ‌یکند و هیچگونه پایش و نظارت بر روند اجرای کار‪ ،‬خدمات ارائه شده و هزینه‌های پرداخت شده وجود ندارد‪.‬‬
           ‫این عدم وجود یکپارچگی آسیب‌های فراوانی را به دنبال دارد‪ .‬یکی از مهمترین آسی ‌بهای ایجاد شده‪ ،‬عدم کنترل مراکز‬
           ‫خدما ‌ترسان و دریاف ‌تکننده‌ی خدمت از لحاظ هزین ‌هها و منابع است که می‌تواند سبب اتلاف زیادی از منابع شود و‬
           ‫همچنین زمین ‌هی سوء‌استفاده در ارایه‌ی انواع خدمات را فراهم آورد‪ .‬پس‪ ،‬ممکن است به دلیل عدم پایش از سوی مراکز‬
           ‫کنتر ‌لگر‪ ،‬بیمار‪ ،‬عل ‌یرغم نیاز نداشتن‪ ،‬مجبور به انجام آزمای ‌شها و دریافت خدماتی شود که بارها انجام داده است؛ تا‬
           ‫بدین‌منظور اهداف اقتصادی و تجاری برخی از حرفه‌مندان و ذ ‌ینفعان در این حوزه را تأمین کند و سبب کند شدن‬
           ‫روند تشخیص و درمان شود‪ .‬به این ترتیب‪ ،‬به بخش خصوصی (مردم) که پرداخت‌کننده ی اصلی نظام سلامت هستند‬
           ‫هزین ‌ههای غی ‌رضروری تحمیل م ‌یشود و این امر سبب اتلاف منابع داخلی در این حوزه خواهد شد تا منافع ذی‌نفعان‬

                                                                                            ‫نظام سلامت تأمین گردد‪.‬‬

           ‫بررسي حوزه سلامت کشور حكايت از وجود انواع گوناگون تعارض منافع در حوزه مذکور دارد‪ .‬به طور مشخص‬
           ‫تعارض منافع در نظام پرداخت کارانه‪ ،‬تعيين تعرفه بخش خصوصي و رسيدگي به شكايت از پزشكان توسط نظام‬
           ‫پزشكي‪ ،‬فعاليت مديران ارشد وزارت بهداشت و سازمان تأمين اجتماعي در بخش خصوصي‪ ،‬سهامداری مديران‬
           ‫دولتي در بيمارستا ‌نها و شرکت‌های دارويي و تجهيزات پزشكي از جمله مهمترين مصاديق و موقعيت‌های‬
           ‫تعارض منافع در نظام سلامت کشور به حساب م ‌يآيند‪ .‬این چنین تعارض منافعی درستی ارزیابی‌های‬
           ‫علمی‪ ،‬بیطرفی آموزش حرفه‌ای‪ ،‬کیفیت مراقبت و اعتماد عمومی به نظام سلامت را تهدید م ‌یکند‪ .‬تنوع‬

‫‪17‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23