Page 17 - نبض توسعه شماره چهارم
P. 17

‫دانش گاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تبریز‬                ‫حرفه‌ای خود‪ ،‬رضایت و سلامت بیماران را‪ ،‬که اصلی‌ترین حلقه در نظام سلامت هستند‪ ،‬در اولویت برنامه‌های‬
    ‫معاونت توسعه مدیریت و منابع‬                                 ‫حرفه‌ای خود قرار دهند‪ .‬این امر مهم نیازمند اجرای آموزش‌هایی مبتنی بر اخلاق پزشکی و آداب حرفه‌ای‬
                                                              ‫در میان ذ ‌ینفعان موجود در نظام سلامت است‪ .‬در واقع‪ ،‬یکی از نگرانی‌های موجود برای افراد در نظام سلامت‪،‬‬
                                                            ‫اعمال و اجرای سیاس ‌تهایی از جانب ذ ‌ینفعان و سکا ‌نداران سلامت است که در آن توجهی به مهمترین حلقه‌ی‬
                                                           ‫نظام سلامت‪ ،‬یعنی مردم‪ ،‬صورت نگرفته است‪ .‬بیم آن م ‌یرود که در نظام سلامت‪ ،‬اهداف اقتصادی و بعض ًا تجاری‬
                                                         ‫بر اهداف حرف ‌های و اخلاق مدارانه پیشی گیرد و اجزای نظام سلامت‪ ،‬به جای رقابت بر سر عرض ‌هی مطلوب خدمات‬
                                                        ‫سلامت و کسب رضایتمندی بیشتر از جانب مردم‪ ،‬اهدافی مبتنی بر سودجویی‌های شخصی و گروهی را سرلوحه خدمات‬

                                                                                                                                                     ‫خود قرار دهند‪.‬‬

                                                                                                      ‫بسترهای زمینه ساز تعارض منافع در نظام سلامت‬

                                                                                                                                        ‫	 ‪z‬ساختار نظام مالی موجود‬
                                                    ‫اصلی ترین نظام پرداخت در حوزه ی سلامت ما روش پرداخت به ازای خدمت است‪ .‬طبق شواهد‪ ،‬این روش اقتصادی سبب‬
                                                    ‫افزایش هزین ‌ههای سلامت می شود و نمی‌توان مدیریتی معقول بر هزین ‌هها داشت‪ .‬در‌واقع‪ ،‬درصد بزرگی از هزین ‌ههای سلامت‬
                                                    ‫را مردم پرداخت م ‌یکنند‪ .‬در کشو ‌رهای دیگر‪ ،‬اگرچه ممکن است درصد پرداخت مردم زیاد باشد ولی درصد زیادی از این‬
                                                    ‫مقدار پرداختی به صورت حق بیمه داده شده و پرداخت مستقیم در هنگام دریافت خدمت حدود ‪ 10‬تا ‪ 20‬درصد است؛ ولی‬

                                                                  ‫در کشور ما ‪ 40‬تا ‪ 50‬درصد هزین ‌هها را مردم پرداخت می‌کنند که بخش عمده‌ی آن ب ‌هصورت پرداخت‬
                                                                                      ‫مستقیم هنگام دریافت خدمت صورت م ‌یگیرد‪ .‬همین شیوه‌ی نظام مالی سبب ایجاد‬
                                                                                              ‫هزین ‌ههای کمرشکن برای مردم در حین خرید خدمات می‌شود و به دنبال‬
                                                                                                    ‫آن‪ ،‬امکان مدیریت صحیح هزین ‌هها فراهم نمی‌شود‪ .‬چنانچه مدیریت‬
                                                                                                         ‫صحیحی بر هزینه‌ها وجود نداشته باشد و نظام تعرف ‌هگذاری‬
                                                                                                             ‫مشخصی تبیین نشده باشد‪ ،‬ممکن است زمین ‌هی ایجاد‬
                                                                                                                ‫چال ‌شهایی در بستر نظام سلامت ایجاد شود‪ .‬تعارض‬
                                                                                                                  ‫منافع فردی و گروهی با تعهدات کاری و حرفه‌ای‬
                                                                                                                    ‫یکی از اصلی‌ترین بسترهای ایجاد فساد در حوز‌ههای‬
                                                                                                                                               ‫مدیریتی کشور است‪.‬‬

                                                                                                                               ‫	 ‪z‬عدم وجود شفافیت در نظام سلامت‬
                                                                                                                      ‫در بند ‪ 10‬سیاس ‌تهای ابلاغی از جانب مقام معظم‬
                                                                                                                      ‫رهبری‪ ،‬بر شفاف‌سازی قانونمند درآمدها‪ ،‬هزین ‌هها‬
                                                                                                                     ‫و فعالی ‌تها تأکید شده است‪ .‬یکی از مهمترین‬
                                                                                                                    ‫معضلات موجود در نظام سلامت کشور‪ ،‬عدم وجود‬
                                                                                                                   ‫شفافیت در اطلاعات‪ ،‬عملکردها و برنام ‌ههای موجود‬

                                                                                                                                                                           ‫‪16‬‬
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22