Page 13 - نبض توسعه شماره چهارم
P. 13

‫دانش گاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تبریز‬                ‫اجازه م ‌یدهد ادامه پیدا می‌کند تا اقدام مداخله‌ای مناسب برای رفع آن مشکل مشخص شود‪ .‬به عنوان مثال اگر‬
    ‫معاونت توسعه مدیریت و منابع‬                                 ‫نسبت نیروی انسانی به تخت بالاتر از میانگین کشوری‪ ،‬میانگین دانشگاهی و میانگین بیمارستا ‌نهای مشابه باشد‬
                                                              ‫تحلیل با بررسی نسبت پرسنل بالینی به غیر بالینی شروع می‌شود و با تحلیل ترکیب نیروهای انسانی در این دو‬

                                                                          ‫حوزه ادامه پیدا م ‌یکند و در نهایت با نحوه چینش و بررسی شیفت‌ها‪ ،‬محل مداخله مشخص می‌شود‪.‬‬
                                                           ‫از تحلی ‌لهای فوق چند نتیجه حاصل م ‌یگردد که در نهایت به عنوان مصوبات جلسه تعیین و در دستور برنامه سال‬

                                                                                                                                            ‫مالی واحد قرار م ‌یگیرد‪:‬‬
                                                        ‫	‪1 .‬وضعیت هر واحد در هر یک از شاخص‌ها مشخص می‌شود و تیم مدیریتی از جایگاه خود در آن شاخص مطلع‬

                                                                                                                                                      ‫م ‌یگردد‪.‬‬
                                                                                   ‫	‪2 .‬کارنامه یکساله تیم مدیریتی هر واحد با شاخص‌های مورد بررسی مشخص م ‌یگردد‪.‬‬
                                                     ‫	‪3 .‬با توجه به تحلیل هر شاخص‪ ،‬کاربرد هر شاخص و نحوه استفاده از هر شاخص مورد بحث قرار م ‌یگیرد‪( .‬مثل جلسات‬

                                                                                                                                                     ‫آموزشی)‬
                                                                                                             ‫	‪4 .‬برنامه اقدام طبق تحلیل به دست آمده مشخص می‌شود‪.‬‬
                                                                                    ‫	‪5 .‬مداخلات مورد توافق تصویب م ‌یشود و در دستور کار واحد مربوطه قرار م ‌یگیرد‪.‬‬
                                                    ‫	‪6 .‬یادگیری حین کار اتفاق می‌افتد چرا که علاوه بر نتیجه‪ ،‬بررسی عِلّی هم صورت م ‌یگیرد و دانشجویان دکتری رشته‌های‬
                                                    ‫مدیریت و سیاستگذاری و اقتصاد سلامت در جلسه حضور پیدا م ‌یکنند و به صورت عملی با مشکلات و چالش‌های‬
                                                                                                             ‫اجرایی‪ ،‬نحوه تحلیل و راهکارهای عملی آشنا م ‌یشوند‪.‬‬

                                                                                      ‫علاوه بر این‪ ،‬با توجه به اینکه نتیجه عملکرد هر واحد به خود آن برم ‌یگردد انگیزه‬
                                                                                              ‫برای انجام مداخله بهر‌هور و ارتقا و بهبود عملکرد بیشتر م ‌یشود و در نهایت‬
                                                                                                    ‫اینکه سهم واحد مربوطه از ميزان و سهم بودجه تخصيصي و همچنین‬
                                                                                                         ‫سقف هر بخش از هزینه‌ها در طول يک سال مالي در قالب‬
                                                                                                             ‫انعقاد تفاه ‌منامه عملکردي بودجه‪ ،‬تعیین م ‌یگردد‪ .‬این‬
                                                                                                                ‫موضوع دست رؤساي واحدهای زیر مجموعه را براي‬
                                                                                                                  ‫برنام ‌هريزي به منظور دس ‌ت‌يابي به اهداف تعيين شده‬
                                                                                                                    ‫بر اساس بودجه تخصيص یافته در سال مالي پيش‌رو‬
                                                                                                                     ‫باز نموده و امکان نظارت و ارزيابي بودجه بر ميزان‬
                                                                                                                         ‫دس ‌تيابي بر اهداف دانشگاه را ميسر م ‌يسازد‪.‬‬

                                                                                                                                                                           ‫‪12‬‬
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18