Page 6 - ماهنامه نبض توسعه
P. 6

‫دانش گاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز‬
         ‫معاونت توسعه مدیریت و منابع‬

                                       ‫ربابه امروزی‬                                    ‫چرا مورنینگ مدیریتی‪...‬؟!‬
   ‫دانشجوی دکتری مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی‬

   ‫توانمندی های لازم برای ایفای‬                      ‫روش آموزشی‪ ،‬طی گردید که به‬        ‫برای‬                             ‫آنچه اهمیت شکل‌گیری‬
   ‫نقش های مورد انتظار در دوره‬                                ‫اختصار اشاره می گردد‪:‬‬    ‫ارتقاء فرآیند‬                    ‫این کارگروه را در راستای اهداف‬
   ‫فارغ التحصیلی را نداشتند‪ .‬در عین‬                                                    ‫آموزش و توانمند‬                  ‫مضاعف می‌سازد‪ ،‬شاخصه به‬
   ‫حال این دانشجویان‪ ،‬اطلاعات پایه‬                   ‫‪ )1‬تعیین رویکرد‪ :‬در گام اول‬       ‫سازی دانشجویان تحصیلات‬           ‫اشتراک گذاشتن چالش ها‪،‬‬
   ‫و تئوری را در سال های قبلی با‬                     ‫برای تعیین رویکرد آموزشی‪،‬‬         ‫تکمیلی دانشکده مدیریت و اطلاع‬    ‫تجربیات و دستاوردها در قالب‬
   ‫کم و کیف مختلف کسب‬                                ‫زمینه و ضرورت های مختلف که‬        ‫رسانی پزشکی همراه با انتقال‬      ‫گزارشات صبحگاهی (مورنینگ)‬
   ‫کرده و اغلب نقایص و خلاء های‬                      ‫نقشی تعیین کننده در معیارهای‬      ‫تجارب و نقد روش های مدیریتی‬      ‫مدیریتی برای اولین بار در کشور‬
   ‫یادگیری هم دارند که خودشان هم‬                     ‫انتخاب دارد‪ ،‬مورد بررسی و واکاوی‬  ‫با مشارکت اضلاع این کارگروه‬
   ‫ممکن است در جریان این نقایص‬                       ‫قرار گرفت‪ .‬در مراحل اولیه ‪،‬گروه‬   ‫اتخاذ گردد‪ .‬برای اینکه مسیر فوق‬                           ‫است‪.‬‬
   ‫باشند یا به دلایل عدم ارتباط با فیلد‬              ‫هدف اصلی‪ ،‬دانشجویان دکتری و‬       ‫به شکل علمی و مبتنی بر شواهد‬     ‫با راه اندازی کارگروه تحقیق و‬
   ‫واقعی‪ ،‬بر این خلاء ها و نقایص‬                     ‫ارشد گروه مدیریت و سیاستگذاری‬     ‫هدایت گردد‪ ،‬ابتدا باید رویکرد و‬  ‫توسعه مقرر گردید مسیر و روشی‬
   ‫واقف نباشند‪ .‬وقتی با دانشجویان‬                    ‫سلامت بودند که طبق نتایج‬          ‫مدل آموزشی متناسب با شرایط و‬
   ‫سال آخر یا حتی افرادی که تازه‬                     ‫تحلیلهای کیفی وپرسشنامه ای از‬     ‫انتظارات‪ ،‬تعیین و سپس روشی‬
   ‫فارغ التحصیل شده اند‪ ،‬مواجه‬                       ‫تمرکز دوره تحصیلی بر آموزش‬        ‫منطبق با معیار ها و الزامات‬
   ‫می شویم که موضوع علمی خاصی‬                        ‫های تئوری و کلاسی ناراضی‬          ‫رویکرد و مدل انتخابی‪ ،‬انتخاب و‬
   ‫را نمی توانند به دیگران خوب ارایه‬                 ‫بودند و انتظارات این دانشجویان‬    ‫پیاده سازی شود‪ .‬به همین منظور‬
   ‫و تفهیم کنند‪ ،‬قطع ًا خودشان نیز‬                   ‫از دوره های کارآموزی و کارورزی‬    ‫طراحی آموزشی گام به گام از‬
   ‫خوب و جامع درک نکرده اند‪ .‬مورد‬                    ‫در افزایش توانمندی و مهارت‬        ‫تعیین رویکرد و مدل تا رسیدن به‬
   ‫مذکور نمونه ای از نقایص آموزشی‬                    ‫مدیریتی تأمین نمی شد و احساس‬

‫‪6‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11