Page 12 - نبض توسعه شماره چهارم
P. 12

‫صورت م ‌یگیرد‪ .‬چرا که پایش و ارزیابی بخش جدای ‌یناپذیر اجرای هدفمند برنام ‌هها هستند‪ .‬پایش‪ ،‬علاوه‬                      ‫دانش گاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تبریز‬
           ‫بر دادن اطمینان خاطر از حرکت بر مدار برنامه‪ ،‬می‌تواند میزان همخوانی برنام ‌هها با اهداف را نیز نمایان کند‬           ‫معاونت توسعه مدیریت و منابع‬
           ‫و نشان دهد که آیا برنام ‌هها نیاز به اصلاح دارند؟ به همین خاطر معاونت توسعه مدیریت و منابع و مدیریت‬
           ‫برنام ‌هریزی بودجه و پایش عملکرد دانشگاه تصمیم گرفتند در کنار اجرای بودج ‌هریزی و انعقاد تفاه ‌منامه‪ ،‬حلق ‌هی‬
           ‫سوم و کامل‌ کنند‌ه زنجیر‌ه پیاد‌هسازی برنام ‌هها یعنی نظام پایش و ارزیابی عملکرد نیز راه‌اندازی شود‪ .‬در همین راستا‬
           ‫علاوه بر فرم‌های تفاه ‌منامه‌های بودجه‌ای‪ ،‬فرم‌های دیگری نیز در قالب ‪ 12‬جدول تهیه شده است که شاخ ‌صهای اصلی‬
           ‫مالی و عملکردی هر واحد را برای چند دوره مالی نشان می‌دهد‪ .‬این شاخص‌ها و اطلاعات به منظور پایش و مدیریت‬
           ‫عملکرد واحد‪ ،‬با استفاده از داد‌ههای ارائه شده توسط هر واحد و پایگاه‌های داده‌ای در اختیار دانشگاه‪ ،‬تهیه و بررسی‬
           ‫می‌شود تا در جلسه مورد بحث قرار گیرد‪ .‬تأکید م ‌یگردد که این شاخ ‌صها صرف ًا جهت ارائه گزارشی از وضعیت موجود‬
           ‫که یک فرآیند گذشت ‌هنگر می‌باشد نیست‪ .‬بلکه مدیران اجرایی و سیاستگذاران دانشگاه به منظور دس ‌تیابی به اهداف خرد‬
           ‫و کلان تعریف شده‪ ،‬به دنبال اقدام اجرایی و اصلاحی‪ ،‬براساس وضعیت و عملکرد فعلی م ‌یباشند تا مدیریت عملکرد را‬
           ‫به طور کامل اجرا نمایند‪ .‬بنابراین شاخ ‌صهای مذکور هم برای پی ‌شبینی بودجه سال آتی و هم برای برنام ‌هریزی سال مالی‬

                                                                                          ‫مذکور‪ ،‬مورد استفاده قرار م ‌یگیرد‪.‬‬
                                                          ‫شاخ ‌صهای اصلی از دو بعد افقی و عمودی مورد تحلیل قرار م ‌یگیرند‪.‬‬
           ‫	 ‪y‬در تحلیل‌های افقی‪ ،‬نخست شاخص‌های واحد باهم مورد مقایسه قرار م ‌یگیرند مثل سهم هزینه‌های هر یک از‬
           ‫فصول‪ ،‬سهم جزئیات هزینه در هرفصل نسبت به کل هزینه‪ ،‬نسبت برخی هزین ‌هها از درآمد اختصاصی (به عنوان‬
           ‫مثال نسبت کارانه بیمارستان از درآمد برنامه درمان‪ ،‬نسبت اضافه کار به درآمد برنامه درمان و ‪ )...‬مقایسه درآمد‬
           ‫و هزینه هر تخت‪ ،‬هر تخت روز‪ ،‬مقایسه درآمد و هزینه دارو‪ ،‬میانگین کسورات‪ ،‬موجودی انبارها‪ ،‬خوداتکائی‬
           ‫و نسب ‌تهای درآمد اختصاصی‪ ،‬موجودی انبارها و خواب سرمایه و تحلیل مصرف‪ ،‬تحلیل قیمت‪ ،‬حد کفایت و‬
           ‫سفارش‪ ،‬موجودی مازاد و خواب سرمایه‪ ،‬نسبت‌های نیروی انسانی(مثل ترکیب نوع استخدامی پرسنل‪ ،‬نسبت‬
           ‫پرسنل به تخت‪ ،‬نسبت اضافه کار به پرسنل و ‪ )....‬و به طور خلاصه تمام شاخ ‌صهای مهم ورودی و خروجی‬
           ‫مورد بررسی قرار م ‌یگیرد‪ .‬سپس این شاخ ‌صها با متوسط همان شاخص‌ها در دانشگاه و همچنین با شاخص‌های‬
           ‫واحدهای مشابه مورد مقایسه قرار م ‌یگیرند‪ .‬همچنین در برخی موارد از شاخص‌های در دسترس از بیمارستان‌های‬
                                                     ‫سایر دانشگا‌هها نیز جهت مقایسه و الگوبرداری استفاده م ‌یگردد‪.‬‬
           ‫	 ‪y‬در تحلیل عمودی‪ ،‬عملکرد هر واحد با خودش در چند سال تحلیل م ‌یگردد‪ .‬روند عملکرد واحد با در نظر گرفتن‬
           ‫فعالیت‌ها‪ ،‬اقدامات و برنامه‌ها تحلیل م ‌یگردد‪ .‬برخی از شاخص‌ها مثل رشد درآمد اختصاصی‪ ،‬روند کسورات‪،‬‬
           ‫سهم درآمد اختصاصی از مجموع منابع‪ ،‬جذب منابع خیرین‪ ،‬رشد هزینه‌ها در فصول و بعدهای مختلف‪ ،‬مقایس ‌ه‬
                                   ‫رشدها‪ ،‬نقاط ضعف و قوت‪ ،‬همچنین عملکرد تیم مدیریتی هر واحد را نشان می‌دهد‪.‬‬

                                                                                       ‫نتیجه‪:‬‬

           ‫بعد از تحلیل‌های افقی و عمودی‪ ،‬مشخص شدن نقاط قابل بررسی و تعیین شاخص‌های خارج از نرم‪ ،‬نوبت‬
           ‫به تحلیل فرآیندی و بررسی علل خارج از نرم بودن شاخص‌ها می‌رسد‪ .‬تحلی ‌لها تا جایی که اطلاعات‬

‫‪11‬‬
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17